El fel på min F7a 04a...

Dahl310

Medlem
27 jan 2016
10
0
1
39
värmland
Nybörjare här som snart blir tokig...:mad2:

Började ifjol med att den gick som en påse nötter. Tillslut va de någon som sa till mig att mäta statorn och där va de fel värde så den byttes ut mot en ny, och då blev de stor skillnad men fortfarande inte 100.

Nu i år när snön kom igen så blev man ju glad och tog ut den igen,check engine började då att lysa, gick lite konstigt om man gasade fullt släppte och gav på igen,gick orent tillslut fattade ja att den blinkade felkoder så räknade sedan blinkningarna och de blev 6st APV och avgasventiler.

Tog isär och där gick de inte direkt lätt,så gjorde rent mm och fick se att returfjädrarna saknade några varv så nu ä nya på väg och ena vajern hade även hoppat av motorn.
Men Apv motorn stämmer inte heller,den snurrar inte vid start men rör sig en gång när man kommer upp i varv men bara en gång.
Har haft ström på den och kikat och den går fint då.

Har heller ingen handvärme längre så funderade om de hade nått med varandra att göra,läste på nått forum om 2st som hade de problemet, men testade igår och de va ju för enkelt att de skulle va så...

tänkte försöka att få låna en cdi för att utesluta den.:hmmmm2:

Laddat ner en servicemanual med elscheman mm och suttit några timmar nu och igår hittade jag hit.

Någon som har tipps/ideer/erfarenhet om detta???????
Jätte tacksam för svar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Funkar alla lampor instrumentering fram o baklyse? Jag funderar på om voltregulatorn gått då du inte har hantagsvärme. Jag är lite osäker men om voltregulatorn gått antar jag att apv motorn får för hög volt och kan då i sämsta fall gå sönder.
 

Dahl310

Medlem
27 jan 2016
10
0
1
39
värmland
Ja dom funkar,konstiga är att när ja sätter ström från et bilbatteri så funkar motorn fint. borde väl kunna mäta och se om de är ström fram till kabelstycket på nått vis?
Tack för svar.