El fel 600 sdi

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Hej jag har köpt en renegade 600 sdi -06
Förra ägare sa att den inte laddar, han misstänkte voltregulatorn
Vad tror ni kan vara felet? Ska man bara köpa en regulator och hoppas på det bästa?
Kan man felsöka på något vettigt vis?
Som jag förstod så om man fortsätter köra så dör till slut soppa pumpen osv
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Om inget vet svaret på den frågan kanske någon kan hjälpa mig förstå hur jag ska dreva? står ju 13w på vissa grejer? och någon kanske har koll på orginal drevning? och gärna hur man lättast drevar. Är ute efter mer skidlyft=)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja byt volt/laddtreguklator så lär de funka.
13w vs 15w kedja är antalet länkar i bredd, du har 13w. Jag har inte koll på drevningen men de är drevad att gå onödigt fort typ 150kmt men dit orkar den inte riktigt. Du kan förmodligen gå ner 2 kugg uppe på lilla drevet utan att kedjan blir så slak att inte sträckaren tar det.Då gör den ca 140kmt och blir bet rappare.
Om kedjan skulle bli för lång med 2 kugg mindre uppe så sätt dit 1 kugg större nedre drev för de påverkar inte faren lika mycket som övre drevet 1 kugg. Men att få den resa helt är omöjligt de går knapt med korta REV 600. Men slaka boggifjädern bak spännmax fram i boggi så har du gjort allt du kan för res. Nerdrevningen ger fördekl för res och du kan sätta i bet hårdare primärfjöäder i startryck så den slår till på 4500-5000v för ännu mer res från stillastående och låg fart typ upp till 20-30 knyck så spelar starttrycket mycket för res. En naken dam ger res också :)
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ja byt volt/laddtreguklator så lär de funka.
13w vs 15w kedja är antalet länkar i bredd, du har 13w. Jag har inte koll på drevningen men de är drevad att gå onödigt fort typ 150kmt men dit orkar den inte riktigt. Du kan förmodligen gå ner 2 kugg uppe på lilla drevet utan att kedjan blir så slak att inte sträckaren tar det.Då gör den ca 140kmt och blir bet rappare.
Om kedjan skulle bli för lång med 2 kugg mindre uppe så sätt dit 1 kugg större nedre drev för de påverkar inte faren lika mycket som övre drevet 1 kugg. Men att få den resa helt är omöjligt de går knapt med korta REV 600. Men slaka boggifjädern bak spännmax fram i boggi så har du gjort allt du kan för res. Nerdrevningen ger fördekl för res och du kan sätta i bet hårdare primärfjöäder i startryck så den slår till på 4500-5000v för ännu mer res från stillastående och låg fart typ upp till 20-30 knyck så spelar starttrycket mycket för res. En naken dam ger res också :)
Tack! tycker man ser många rev 600 som går rulle men kanske har fel. Har du någon aning om vilken fjäder man ska slänga i? Den ska ju gå att köra vanligt också
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag har nästan haft en rev 600 de va motsvarigheten till rev Lynx re 600 ho och den gick bra men inte på rullen med mina mått mätt.. De är blytunga maskiner och en Renegade har ju längrOm du har en blå/gul fjäder är de org 130-230 blue-yellow. Då går du upp till 150-230 då höjs tillslaget ca 400 varv men även det är i lägsta laget för rulle ,så gå gärna ännu högre typ 165-230. Om jag får gissa friskt ska en renegade ha run 3800v org och de är inte obehagligt att ha uppimot 4500v. Riktigt vass nyare lössnömaskin som är rullebenägen slårt till på 5000v de är sok ungdomsinställning.
 
Last edited:
Reactions: Max Li

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Här har du ett ex på en fjäder . Den ger 10lbs högre i sluttryck också men de gör inget för de går att klicka ner varvet i primären om de blir lite högt slutvarv. Och den har förmodligen en gammal fjäder i sekundären så den ligger nog lite för lågt i varv nu. Men försök hitta en med 150-230 i sluttryck.
när jag har letat verkar det finnas två renegade en vanlig och en X jag tror jag har den vanliga, då står det att orginalfjädern är 130/200 blå orange. Vad betyder det andra numret? varför har dom två olika modellerna olika fjädrar men samma motor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
när jag har letat verkar det finnas två renegade en vanlig och en X jag tror jag har den vanliga, då står det att orginalfjädern är 130/200 blå orange. Vad betyder det andra numret? varför har dom två olika modellerna olika fjädrar men samma motor?
Ber på skotermedell så ändrar dem variatorkalibrering allt från fjädrar till ramleri iprimären till helix i sekundären.
Första siffrorna är starttryckert och andra sluttryck. Sista siffrorna påverkar slutvarvtalet.
Frågan är då om du har en vanlig Renegade eller en X? Har du en x så letar du en fjäder som ger 150/200 men 210 i sluttryck funkar också.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ber på skotermedell så ändrar dem variatorkalibrering allt från fjädrar till ramleri iprimären till helix i sekundären.
Första siffrorna är starttryckert och andra sluttryck. Sista siffrorna påverkar slutvarvtalet.
Frågan är då om du har en vanlig Renegade eller en X? Har du en x så letar du en fjäder som ger 150/200 men 210 i sluttryck funkar också.
tror jag har en vanlig viste inte ens att det fanns två, så det andra numret påverkar alltså Max varv? Så högre nummer i slutet blir att maskinen varvar mer eller är det tvärt om?
Bytt voltregulatorn nu och verkar fungera ladda ca 14 volt eller nå med skotern igång men glömde kolla gamla regulatorn så vet inte om det var den det var fel på
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ja högre sista siffror gör att slutvarvet blir högre men i regel ändrar man inte slutvarvet om de ligger på 8000prm till 8100 På variatorn har du även lättjdär sdi 600an ger max effekt. På primärvariatorn har du justerbara skruvar kallad klickers med 6 olika steg som du ändrar hela varvtalsregistret med den finlirar man in varvet med. I takt med att fjädrarna blir slut och hur tu ngt före de är justerar man dessa klickers så den ligger på 8000-8100v hela tiden då går den som bäst.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ja högre sista siffror gör att slutvarvet blir högre men i regel ändrar man inte slutvarvet om de ligger på 8000prm till 8100 På variatorn har du även lättjdär sdi 600an ger max effekt. På primärvariatorn har du justerbara skruvar kallad klickers med 6 olika steg som du ändrar hela varvtalsregistret med den finlirar man in varvet med. I takt med att fjädrarna blir slut och hur tu ngt före de är justerar man dessa klickers så den ligger på 8000-8100v hela tiden då går den som bäst.
kanon tack så jättemycket