EGT vs piplängd

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

Som exempel: Om man höjer avgastempen och kör samma rpm (t.ex. 8000) i en 2 takt så färdas ljudvågen snabbare vilket resulterar i att ljudvågen kommer för tidigt tillbaka och en del av luft/bränsle blandningen trycks tillbaks in i transfer portarna ocn ner i vevhuset. Samma sak om man höjer avgasporten. Ljudvågen slipper snabbare ut i pipan än förut och kommer även tillbaka i ett tidigare skede vilket trycker in blandningen i transfer portarna? Borde man göra pipan längre i dessa fall?

Är jag inne på rätt spår?

Mvh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Pipan bestämmer nästan helt o hållet vart motorn ger max effekt de spelar ingen sörre roll hur man portar upp eller ner utblås. Ex på en portad motor på över 200graders utblås kan ge full effekt på 8000 varv men de går få ut full effekt på 9000v med 100mm kortare pipa. Enda skillnaden är att 9000 v pipan kommer ge högre effekt men sämre botten. De här med att skotermotorer har så höga portar men långa pipor är för variatorerna blir så ineffektiv på högre varvtal. En hoj med 200gr utblås varvas bet mer och har då kortare pipa. En bra isolerad pipa kan ge 50-100 varv högre pikeffekt
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
okej.

Vad tror du om min teori angående avgastemperatur?

högre temp= längre pipa för att inte flytta upp "effekt området" till ett högre varvtal?

Mvh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ja man kan förlänga pipan om man vill behålla samma pikevarvtal om man höjer tempen i den. Men då pratar vi extremt kort nförlängning för lite grovt räknat så ger 10mm förlängning 100 varv lägre pik och tvärtom. Ex om du kör 650c varma avgaser nu och höjer till 700c kan de röra sig om 100v högre pike och för att kompensera tillbaka det förlänger man pipan 1mm. De är mycket jobb för något man knappast kommer känna av eller se i bromsbänk.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
kör jag sakta just över inslagsvarv ligger tempen kring 580°. Ger jag då fullgas matar den på ordentligt. Jämn halvgas kring 6500rpm är tempen ca 650°. Kör jag en längre sträcka halvgas så är skotern trög när jag ger full gas. När den väl får upp varven så vaknar den till. Fullgas ca 580° inga problem.

Därav min teori med avgastempen.

Men om det är som du säger att det handlar om 100rpm/50° så verkar det skumt...

Mvh.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Du har ett annat fel den ska absolut inte bete sig sådär snarare tvärtom. Ex om jag kör jämn gas med samma temp som du 650 och slår full mutter då svarar den som bäst och tempen ska då stanna kvar på 650c eller stiga till max 700c som ex. Om tempsensorerna sitter på absolut hetaste stället i pipan så är 650 väldigt safe temp snudd på fegt. 670-680c ger mer effekt och 700c ännu mer men då börjar de bli farligt på full gas.
De låter som din motor är för fet på full gas den måste upp i minst 650c gr där också om nu sensorerna sitter på rätt ställe. Många motorer går hetare på mellanlast dvs jämn fart i 80-120 de kan gå så heta som 700c där de beror på hög tändning och pipans utformning mm. Min Thundercat har de problemet de är skitsvårt att bestycka bort jag kör den på 700+c jämn gas men 650-680c på full mutter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Vad är de för maskin och trimgrad och hur noga/vart i pipan har du placerat egt sonderna i pipan piporna?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej,

ja det är väl möjligt att det är något annat fel. ska hur som helst försöka tuna bort den snåla gången i mellanregistret för att se om det hjälper.

Vid 700° är stiften nästan vita. Redan vid 660° är spolbilden mindre än fingernageln på denna maskin. Har därför försökt hålla mej kring 620° för att vara safe men det är mycket svårt eftersom mellanreg alltid har gått varmast. Ofta har man fått pumpgasa lite på längre raksträckor.
Minns inte exakt hur långt från cyllarna sensorerna sitter men det syns rätt bra i grenröret hur långt ut blandningen kommer så jag satte dem ca 25mm ifrån, men visst är det möjligt att dom är för nära.

Att hög avgastemp på mellanreg beror på hög tändning har jag däremot svårt att förstå 🤔
Tidigare tändning borde ju ge lägre avgastemp.

Det är en Polargris Iq 600rr steg 2 portad av PF racing. Detta problemet kom efter portningen.
Har haft detta problemet länge men pga för lite snö och mycket jobb så har det aldrig blivit utrett.

Funderade om man skulle boka tid till dyno🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ok den får vita stift redan vid 660c de kan hända de beror på så många faktorer att de inte ens är någ mening att leta men de är pipa,,portning,topp,stinger storlek mm. Kan tänkas sonderna ligger för nära eller långt ifrån kolvarna därav lite låg temp men håll dig till de säkra siffrorna för de låter som du har koll. Ang tändningen att mer baktänt ger högre piptemp stämmer bra på full mutter men i mellanreg halv gas eller kvarts gas är de tvärtom och de har jag inte lyckats reda ut varför. De går sänka piptempen i mellanreg genom att sänka förtändningen just där om man har insprut powercommander eller bondocker box mf. Racemotorer som dragracerskotrar har max förtänt från tomg till full gas förutom på full varvtal vid max effekt där kan de backa av på tändningen för att få ut mer effekt just vid pike. De går inte köra en sådan maskin på jämn gas lång sträcka för då smälter kolvarna ner. Crossskoter tändning modell med fast tänkurva i ecu är farlig i mellanreg också typ Rotax open mod tändning för 600 maskinerna och Arctic cat och polaris är säkerligen vass i mellanreg också. Kör du högt kompförhållande och har du smalare stinger nu än innan portning?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
att kunna ställa tändning och bränsle via box eller dator är ju drömmen😅 slippa dessa förgasare.

Kompressionsförhållande och stinger är oförändrat. Vågar inte säga vad kompförhållandet är på dessa maskiner, kanske kring 11:1 ?🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ok du har som jag förgasare med fast ecu och dessutom har du en cross ecu med vass tändning överallt. Menar du att den kunde köras jämn gas oportad utan att tempen steg liknade som nu för den borde bete sig liknade även org.!?
Kompförhållandet borde va över 12:5 ev 13:1på en IQ men jag har inte kollat. Grovleken på stinger låter safe ivf för många stryper dem mer när man trimmar vidare med portning mm.
Är du helt säker på att de inte är ett variator bestyckningsfel typ att den växlar mer rappt från låga varv och växlar på sig vid höägre jämn fart när du gasar fullt? De är oerhört svårt att avgöra om de är motor eller variatorer som ger ett sådant fenomen. Som ex en sekundärhelix med 52/44 känns bet slöare vs en rak 40 om man ligger på jämn gas ock slår full mutter ja du fattar. I det registret ger även portningen nackdelar i någon halv sekund den blir lite slöare innan varvet kommer upp där portningen har fördel dvs högre varv än oportat. De är med andra ord inte lätt att bestycka in variatorerna så de passar portningen och pipan men en tumregel är att höja varvtalet vs farten i hela registret ber på hur höga porttider den fått. Ex 1000v högre startvarv och mellanreg men full gas sätter man dit pipan ger mest effekt och de kan va samma som org eller bara 200 varv högre än org trots portningen. Pipor bestämmer över portningen kan man säga.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
nej, jag menar att när motorn ej var portad så kunde man köra jämn gas länge och den gav fortfarande den effekt man väntade sej när man gav full gas. Temperaturen på mellanreg var hög även då.

När jag först märkte detta problem så var jag säker på att det måste vara nåt med variatorerna. Efter att jag haft bort båda variatorerna säkert 10 gången förra vintern och letat fel och testat andra setups så tror jag inte mera att det är i variatorerna felet sitter. Kan påpeka att den inte alltid är trög från jämngas till fullgas. oftast bara när man kört länge jämngas och värmt upp pipan ordentlit, om det nu har något med saken att göra.

Märks väldigt bra när man kör i djupt flödvatten och issörja. Går den som den ska så står det en vattenstråle bakåt och den matar på riktit bra. Körde då en länge sträcka jämngas och tryckte fullgas. Då tog det bra länge att få upp varven.

Denna motorn är ju en 600HO, inte IQR race motorn som antagligen har lite högre kompförhållande än 600Ho:n.

Inslagsvarvet ligger på ca 5000rpm så det borde ju va tillräckligt högt för att motorn ska jobba på höga varv helatiden.

Jag ska prova bestycka bort snålgången på mellanreg bara för att se ifall det hjälper något alls. Problemet är att höjer jag nålarna så surar den ner sej när man fis kör. Tänkte därför byta pilot jet från 30 till 25 och höja nålarna alternativt slipa nålarna för att få en annan profil med mera soppa på halvgas. Problemet är bara att det inte finns någon snö att åka på för tillfället😁
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Ok du har samma problem som jag har på Thundercatten den går het vid längre körning i 80-130kmt men bestyckar jag upp den i mellanreg går den tokfett vid lägre fart. De här problemet har alla maskiner i stort sett även insprutare de är kruxet med tvåtaktare. Men din borde inte gå sämre om du trycker full gas även om den gått länge på halv mutter snarare tvärtom då pipan är het. Jag inbillar mig att de kan va vevhuset som blir för hett för då losar man ju oerhört med mos på vissa motorer ber på vevhusvolym pipa portning mm Min svarar dock bra även efter lång jämn fart. Är ditt vevhus portat? Hursomhelst så kan du nog fuska till det genom att feta på den i mellanreg de blir nog bra om du slipar nålarna just vid det gaspådraget jag brukar köra och märka av på gasrullen eller tumgas vart den ska fetas och sedan märka av på nålarna med tuschpenna exakt på den höjd de passerar nålmunstyckets trängsta punkt. I de här fallet lär de bara röra sig om några få mm upp o ner på nålen. Men de är inte lätt att slipa bägge nålarna lika hur bär du dig åt för det?
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
ja det är nog möjligt att många maskiner går varma vid jämngas körning. Man ska nog vara försiktig med att åka jämngas långa sträckor på isen med 2t skoter om man inte är säker på att den inte går snålt.

Det är en intressant teori du har om att vevhuset skulle gå för varmt. Vevhuset är steg2 portat även det. Om man går lite djupare in på det så vad är det egentligen som ställer till det när vevhuset är för varmt? För varm luft vilket ger mindre syre eller? 🤔

Har inte bestämt hur jag ska slipa nålarna. Kanske sätta dom i pelar borrmaskin och med smalt fint sandpapper ta lite åt gången🤔
ska fundera på saken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Vad exakt som gör att vevhuset blir hett är svårt att säga men de påstår ha göra med hur mycket färskgaser som trycks tillbaka i vevhuset. Pipan skickar ju tillbaka mer eller mindre färskgaser och de blir ju aldrig perfekt bara mer eller mindre optimalt därför skiljer de i effekt så mycket mellan olika pipor. Trångt vevhus lär bli varmare men de är nog ytterst lite skillnad mot portat men portat kan va fördel sägs det. Portningen bestämmer också till stor hur mycket blowbak de blir ner i vevhus .Men som sagt de är ovanligt fenomen du har att den inte svarar bra från lång jämn gas jag har portat och grejat med pipor i både Båt skoter hoj hela livet och just ditt bekymmer har aldrig inträffat. Min gissning på för hett vevhus är bara baserat på att man tappar mycket effekt i bromsbänk när vevhuset blir hett och jag gissar att vevhuset blir som hetast på rel låg fart lång sträcka med lite gaspådrag jag menar vid full mutter flödar de igenom massor av färskgaser som kyler så jag tror vevhuset går kallare på full mutter vs halv mutter under lång sträcka.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Ja det är ett krånglit ämne 🤔 skulle va mycket intressant att bänka skotern för att se vad som riktigt händer, men det är långt till Tikka i jokkmokk. Finns det någon som bänkar närmare umeå med ordentlig utrustning? 🤔
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Har du värme isolerad pipa? De skulle ge gämnare värme och därmerd drag i pipan viket i sin tur gör bestyckning lättare. Vissa maskiner funkar inte ens utan org isolering eller bandage de blir svinsvåra att bestycka mappa in.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
jo, det har jag. Även om SLP pipan har någon slags coating från fabriken.
Ok då finns inget att hämta där heller. Har du orörd tändning dvs i ingen tändkil eller flyttat picupsplole? Har du fler pipor du kan prova? Den kan gå lika bra eller bättre med även en org pipa och detta problem kan försvinna helt med den om du har tur.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Har avancerat tändningen 1-2grader. Minns inte exakt det är flera år sen.

Har även en dynoport pipa men symptomen är myckrt värre med den pipan. Tappar även ork på fullgas med den. Kollade att stingerröret går in rätt långt i pipan på dynoport. Funderade om den bygger för högt mottryck.

Samma fenomen med orginal pipan.