Hej,
Som exempel: Om man höjer avgastempen och kör samma rpm (t.ex. 8000) i en 2 takt så färdas ljudvågen snabbare vilket resulterar i att ljudvågen kommer för tidigt tillbaka och en del av luft/bränsle blandningen trycks tillbaks in i transfer portarna ocn ner i vevhuset. Samma sak om man höjer avgasporten. Ljudvågen slipper snabbare ut i pipan än förut och kommer även tillbaka i ett tidigare skede vilket trycker in blandningen i transfer portarna? Borde man göra pipan längre i dessa fall?
Är jag inne på rätt spår?
Mvh.
Som exempel: Om man höjer avgastempen och kör samma rpm (t.ex. 8000) i en 2 takt så färdas ljudvågen snabbare vilket resulterar i att ljudvågen kommer för tidigt tillbaka och en del av luft/bränsle blandningen trycks tillbaks in i transfer portarna ocn ner i vevhuset. Samma sak om man höjer avgasporten. Ljudvågen slipper snabbare ut i pipan än förut och kommer även tillbaka i ett tidigare skede vilket trycker in blandningen i transfer portarna? Borde man göra pipan längre i dessa fall?
Är jag inne på rätt spår?
Mvh.