E
ejwbegysv
Verkar ju vara ett problem som ni i Järbo måste fundera på, mötte nog en 20-30 skotrar som åkte samma väg som oss.. Varför väljer folk denna väg istället för den andra?
Men även äkrar som är täckdikade, och som är tänkt att sås in på våren, är ju inte en optimal skoterterräng, för bonden i vart fall.Största problemet är väl om det körs mycket över åkrar är att snön packas och tjälen går djupare = tar lite längre innan åkrarna torkar upp, har inte märkt på åkrar här i trakten att det skulle påverkas mycket, utan man skall främst undvika åkrar som är höstsådda.
Inte min, ska höra med pierre...fick med mig en svart tröja stod typ performance nånting... vems va den??? får ta med den nästa gång![]()
Men tydligen är det ändå ett upplevt problem för bönderna, och då det dessutom är förbjudet att köra på sådan mark, så gagnar det inte oss snöskoteråkare när det körs på sådan typ av mark.Här är de flesta åkrarna täckdikade och har ändå inte sett någon påverkan av skotrarna. Och då vintern satt igång är det ganska torrt i dräneringsslangarna så då väl tjälen når ner finns inte särskilt mycket att frysa. Och täckdiken har inte heller någon större betydelse fast inte tjälen har nått ända ner, då vattnet inte går ner förräns tjälen har släppt helt, utan ytan blir oavsett som en gröt, men det är alltid lätt att skylla på snöskotrarna för att det blev ordentlig tjäle en vinter.
Men vi har inte några leder här var jag bor, utan ter oss mest till dikeskörning och is på åar och sjöar, så kan inte påstå att åkrar utsätts för samma packning av snö som de gör på skotertätare ställen.
Här är de flesta åkrarna täckdikade och har ändå inte sett någon påverkan av skotrarna. Och då vintern satt igång är det ganska torrt i dräneringsslangarna så då väl tjälen når ner finns inte särskilt mycket att frysa. Och täckdiken har inte heller någon större betydelse fast inte tjälen har nått ända ner, då vattnet inte går ner förräns tjälen har släppt helt, utan ytan blir oavsett som en gröt, men det är alltid lätt att skylla på snöskotrarna för att det blev ordentlig tjäle en vinter.Men även äkrar som är täckdikade, och som är tänkt att sås in på våren, är ju inte en optimal skoterterräng, för bonden i vart fall.
Anledningen är ju att dränerringen fryser ihop när tjälen går ner i marken, vilket får till följd att marken inter dräneras som den ska när snösmältningen kommer igåmg = Översvämmade åkrar !
Vilket omöjligör att köra ut med traktorer på äkrarna innan det torkat upp ordentligt = Sen vårsådd !
Så bäst är ju att inte köra på åkermark överhuvudtaget, om det nu inte finns en markerad led rakt över.
Snackar med han via fejjan, men finns här också : http://forum.snowmobile.se/member.php?8331-törnhult&do=getinfoa den låg i boxen, tänkte inte på det.... vad heter dom här på forumet ???
Fy fan, skönt att det gick bra till slut då iaf.. Våra guider var grymam på att hittavåran rutt blev järbo-svartnäs-svärdsjö(tanka mat)-kjelles mack-järbo. Mycket snö runt svartnäs. Snuskigt dåliga leder runt järbo. Dåligt skyltat. Vi var åxå helt lost ett tag. 147km gps mil, 165km skotermil. Helt slut framsida lår. Skulle ut på en snabbtur idag. Vi körde så jävla vilse! 10mil totalt. Fick soppatorsk i stöpet på vägen hem. Höll fan på att frysa hjäl fick göra upp eld för att stå ut i väntan på soppa leverans. Satt i duschen i 40 min och tinade upp när jag kom hem. Slutsats: tanka alltid fullt. Ta med dig extra kläder. Kniv. tändare. Vatten.
Men effekterna av körning på täckdikade jordbruksmarker, är ett upplevt problem bland dom som ska odla marken, dvs. bönderna, oavsett om vi skoteråkare inte anser att markskador, eller andra negativa effekter uppstår.Här är de flesta åkrarna täckdikade och har ändå inte sett någon påverkan av skotrarna. Och då vintern satt igång är det ganska torrt i dräneringsslangarna så då väl tjälen når ner finns inte särskilt mycket att frysa. Och täckdiken har inte heller någon större betydelse fast inte tjälen har nått ända ner, då vattnet inte går ner förräns tjälen har släppt helt, utan ytan blir oavsett som en gröt, men det är alltid lätt att skylla på snöskotrarna för att det blev ordentlig tjäle en vinter.
Men vi har inte några leder här var jag bor, utan ter oss mest till dikeskörning och is på åar och sjöar, så kan inte påstå att åkrar utsätts för samma packning av snö som de gör på skotertätare ställen.
haha a jag hade ett paket med varm korv i ryggsäcken det va som en gävla röra.Kan meddela att det var ett klokt beslut att ta ur min kamera ur packboxen på bearcatten... 500gram ketchup var ordenligt blandat med övrigt innehåll i ryggan,.
haha jo men den va ganska smidig på led även fast den väger 400 kiloTackar för en trevlig tur i lördags... Det är min tröja, tar den nån gång då vi ses.. Var en trevlig upplevelse att se baklyset på Bercaten i luften nästan hela tiden![]()
Håller tummarna att det bara är batteriet, du får komma upp på en lite mer sansad touring körning någon gångBörjar kvickna till så smått...:huh:
Ont i "håll-i-mot-musklerna" i benen. Smärtar lite nedför trappor -men uppför går bra :smile1:
Kul att få se vilken amatörnivå man ligger på. Puckelpist undviker jag alltid på skidor och numera även med skoter!
Jag hade aldrig gett mig ut på ett sådant äventyr utan sällskap. Särskilt inte med en oprövad skoter och nu vet jag varför. Uppskattar verkligen all hjälp, både på leden och vid motorstadion, med bogsering och lastning. Grizzly med bandsats är grymt!!
Den drog min maskin rakt över en plogvall utan att tveka eller ens släppa på något band.
Hade jag haft en bättre ramp hade vi vinschat upp hela vägen också. Nu fick jag lyfthjälp av vänliga människor, tack för det!!
Laddar just nu batteriet för att se om den går igång då.
Misstänker starkt att jag åker på att byta generator :sad2:
Det blev en lugn färd hemåt i laglig hastighet med korv och tankning i Tierp.