EFI-problem

zebsag

Medlem
28 mar 2011
10
0
1
Nu är det som så här att min skoter har gett upp. Det börja en dag med att den helt enkelt inte ville starta av sig själv. Men den gick på startgas, så då sökte jag vidare och märkte att spridarna inte sprutade som de skulle. Så jag tog in dem och badade dem i diesel över en natt. Då ramlade de ut mängder med skit ur dem, och när jag provade dem så sprutade dem bra nog. Skruvade dit dem igen, och började dra och den hoppade igång på tredje draget. Sen körde jag hela dagen felfritt.

Sen vart den stående 5 dagar och när jag skulle ut och starta den då så var det samma fel igen, den gick på startgas men inte utan. Så utan att kolla spridarna så tänkte jag att det var samma fel igen, och försökte hitta källan så jag kollade filtren i tanken och bytte alla slangar fram till spridarna. Men inte några vidare resultat för den startade inte när jag försökte få igång den sen igen (utan startgas iaf). Men då efter vi dragit en stund så kollade jag tändstiften, och de var väll lite blöta/oljiga. Och drog ur den utan stift i, och sen när jag stoppade tillbaka stiften och drog igen gick den igång. Men då kunde jag endast varva ungefär 5500 varv innan den sluta varva helt om jag gasade på mer (för lite bränsle?) och för att dagen efter återigen gå tillbaka till att inte starta, men kan då tända till lite för att sedan inte hoppa igång helt. Sen så efter jag hade alla delar inne och kollade filtren och bytte slang så började bränslepumpen låta lite annorlunda.

Så vad kan det vara för fel? Jag har kört fast så skulle vara oerhört tacksam för alla möjliga idéer.
 

zebsag

Medlem
28 mar 2011
10
0
1
Oj då det borde jag ha nämnt, det är en snopro 440 -06 med en 600 EFI-motor från -07.
 

zebsag

Medlem
28 mar 2011
10
0
1
Kolla reedventilerna samt om bränslepumpen pumpar som den ska
Är reedventilerna intressanta även fast den går på startgas? Borde inte de betyda att de fyller sin funktion?
Och pumpen verkar pumpa på bra tryck till spridarna om man tar isär allt och kollar medans man drar. Men kan man på något vis mäta vilket tryck den ger ifrån sig?
 

zebsag

Medlem
28 mar 2011
10
0
1
Nytt symptom, igår när jag skulle ut och kolla apv-motorn så provade jag även att dra igång den. Den tände till på ungefär vart tredje ryck, och då tände den kanske 0,5 sek. Om det kan vara till någon hjälp, för någon vänlig människa som är sugen på att hjälpa mig.