Efi problem plusgrader??

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Hej alla glad efi ägare nu har jag en fråga som gäller alla med efi...
Jag och en annan arctic ägare har upplevt att våra f7or går dåligt vid ca 5 plusgrader!
Går rent och fint vid krypkörning i ca 50 Men i ca 70-80 blöddrar den som fan på halv gas! Detta händer endast på halv gas när det går lätt... kör man på vatten eller i djupsnö så går skotrarna rent Går även kanon vid fullgas. ! Någon fler som upplevt detta och vad kan orsaka detta??
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Menar du att jag ska koppla ur tps givaren på spjällhuset?
Gör jag det så svär jag att skotern inte går en meter.....
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Han menar uppe vid handtaget men det är knappast ditt (och kompisens) problem.
Tycker min har samma tendenser men har aldrig tänkt på tempen, vet dock att det varit kallare än +5. Tycker de är lite så där, efter en stunds lugnare ledkörning är den inte fullt så rapp, man måste liksom blåsa ur lite. Kan vara inbillning och inget som stör mig nämnvärt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
När jag har legat jämn gas med min kring 50-70 och ger fullt så suckar den till och sen skjuter den iväg som skjuten ur en kanon. Vet att den där sucken finns när man har legat jämn gas ett tag så är bara att planera lite och gasa ur den lite innan man nyper fullt.
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Givaren vid handtaget har varit urkopplad i 3 år:)
Även om jag blåser ur den så när jag kör på halvgas så blöddrar den igen...
är väl egentligen ett lyx problem men irriterande denna årstid!!
Måste även blåsa ur min efter lung ledkörning så den vaknar till igen och rappheten kommer tillbaka:)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kan vara lite tråkig och påminna om att utan TPS och utan dödarsnöre så är det inte så kul med gashäng om man skulle trilla av.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag och en annan arctic ägare har upplevt att våra f7or går dåligt vid ca 5 plusgrader!
??
Jag har aldrig hört att någon haft problem med insugstemperaturen.
Däremot går dem fett i mellanregistret alltid oavsett utetemperatur.
ECU:n kompenserar för temp och höjd..
Kan det vara så att variatorierna tvekar?
Annars är alternativet som vanligt när det gäller Laydownmotorer.
Leta på forum och snart vet du vad du ska göra.

Lycka till med det.
Det är inte så svårt,du ska få två ledtrådar.
PF,BD.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Vågar man fråga varför det bara bjuds ledtrådar och inte en faktisk rekommendation? :)
536 inlägg Trollet23.
Åtminstone du borde veta vad de enklaste felen på F7;orna är.
Lägger man bara ned lite energi i sökfunktionen så hittar man vad man söker.
Starta nya trådar bara för att man är (lat) eller okunnig kan accepteras ibland
Och om ingen visste det så menade jag Injectorperfecor eller Boondocker.
Den som söker,han letar.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Har man en F7;a som beter sig konstigt i vissa lägen på gaspådrag så är det inget konstigt.
Alla är såna,03,or går fint i mitten men inte lika bra som 06;ans program på toppen.
Skall man vara krass så bromsar inga F7;or mer än 133hp här i Sverige. 127-133 brukar vara normalt.
Vill du göra nått mer så är det bränsle som gäller.Antingen stryper man eller fyller på
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Mora: Nu är det tyvärr så att tvåbokstavsord/-förkortningar inte går att söka på här på forumet (vilket förmodligen är vad trådskaparen hade gjort om han försökt, efter ditt tips), jag tyckte inte heller att trådskaparen verkade ha någon aning.
Och frågan var ärligt menad, du har helt klart full koll på ämnet, jag ville bara veta varför du inte kunde skriva rakt ut att Injectorperfector och Boondocker är två lösningar till F7orna.
Nåväl, inget illa menat.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Japp, då har vi rett ut det.
Faktum kvarstår, blöddret i F7;orna får du aldrig bort utan eftermarknadsprylar.
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
När jag har legat jämn gas med min kring 50-70 och ger fullt så suckar den till och sen skjuter den iväg som skjuten ur en kanon. Vet att den där sucken finns när man har legat jämn gas ett tag så är bara att planera lite och gasa ur den lite innan man nyper fullt.
Jag har samma problem på min Crossfire 700 -06:a. Monterade i veckan en Injectorperfecor enl. rekommendation (bränslestrypning). Det var +7 grader på kvällen, men rätt rå luft. Vi började på 300:s munstycke och den "duckade" ändå rejält vid gaspådrag. Testade att köra utan munstycke i (princip original) och då kändes den hemskt fet och gick egentligen bara bra på full gas vid högt varv. Vi slängde i ett 280:s munstycke och det kändes bättre. Duckade bara en gång på mellan varv på flera repor. Det vårt lilla test verkade visa, är att vid denna vårtemp, så går de fett på soppan utav hvete... och jag tror att den även gick lite fett med 280:s munstycket också. Det jag ska göra nu är att montera tillbaka 300:s munstycket igen och testa riktigt till vintern. Risken är ju att det blir motorhaveri om man bestyckat för snålt nu och sedan kör med samma när det blir -20!!!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
min nya 03:a tvekade till ibland då man nöp från stilla stående , men de försvann efter att jag shimsad upp remmen som var slak , sen hände de aldrig mer under dom 20 mil jag körde den std det är enda problem jag haft av den kategorin , jag tror inte felet ligger i att ecun inte sänker bränslet rätt mot lufttempen , däremot fetar den på då vattentempen stiger , ligger variatorbestycknningen på gränsen kan kan bara varmluft och lågtryck göra att den "duckar i varv" , de verkar nästan bara vara std maskiner som har problem , min ext gick groteskt fett i bänken men gick alltid rent under dom 200 mil jag körd den med 300 mj , 1.5 kil och stealthpipa , min portade -05 med 1.5 graders kil körde jag me std mapp på alla varv utom över peeken , lite synd att jag i aldrig råkat ut för dom här problemen , det JAG skulle testat är TPS justeringar (alltså även om den står "rätt" enligt rephanboken ) och även lägre bränsletryck , de borde finnas utrymme för mindre soppa på alla varv då de bluddrar och man kan trimma utan att lägga till soppa ..