EFI fråga

fredrik eriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
43
Gävle
Har en wildcat efi -93.
Om jag startar den när den har stått i varmgarage,ställer efi:n om sig när jag kommer ut i kylan tex -20?
Eller måste jag starta om den fär att efi:n ska fatta att det är en temperaturskillnad som kan vara upp till 40 grader????

Jag har förstått att den känner av tempraturen på första rycket,startar alltid på andra rycket (kall motor)
Men om jag stänger av skotern efter 20sekunder och startar den igen eller om den är varm så räcker det att dra 2-3 dm i snöret så startar den.känner den av yttertempraturen varje gång jag drar i snöret.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
eftersom du har en -93a så har du batteri till din insprutning, alltså behöver du inte rycka helt för att ladda en kondensator el. likn. Polaris -92 ställde in sig bara man vred på nyckeln, -93 räckte med att man drog runt motorn typ ett varv. du bör höra bränslepumpen surra när du har aktiverat den. tempgivarna skickar signaler "ofta"...du kan ju ha motorn igång och rycka ur kontakten till en givare så ser du hur snabbt det går... anledningen till att den startar så lätt när du har stängt av den varm är att den då redan håller fullt bränsletryck, behöver inte jobba upp det med pumpen.
mina erfarenheter kommer från tidiga Polaris EFI samt Ac bEFI men bör vara relativt rakt överförbara på din maskin.