EFI 500-92 som dör

FRODAB

Medlem
18 mar 2010
48
0
6
Rimforsa
Min ena 500(har 2 st) dör ibland plötsligt, startar bums igen om jag vrider på tändningen. Det verkar ske samtidigt som temp. lampan blinkar till. Tror inte det beror på luft i kylsystemet att temp lampan lyser. Kan ibland hända nästan direkt efter start och vid moderata varvtal. Nästa problem är att starta den varm eller halvvarm. Det verkar som att den blir sur. Går oftast att starta om man möter med rätt gaspådrag. Annars får man vänta en stund. Som tur är har skotern elstart.
Hur läser man av felkoderna? Lampan på EFI-boxen blinkar till en gång då jag vrider nyckeln till fjädrande läget, men sedan händer inget mer.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Hade samma fel på min när den var ny (18 år sen) rengjorde alla elkontakter och smorde kontaktpasta på dessa sen har det inte hänt. Tar förgivet att dödarkontakten i gasflärpen är
bortkopplad. Att den är känslig vid mellanvarm det får man leva med har för mig att 92an fick en knapp man startade om insprutningen med den ska sitta till vänster om nyckeln.
 

Pimpelgas

Medlem
20 feb 2010
20
0
1
Låter som du har störningar från tändsystemet som påverkar styrelektroniken för insprutningen som gör att den lägger av.
Kontrollera att du har avstörda tändstft, brukar heta något med "R" i namnet.
NGK BR8ES eller motsvarande ska det vara i din skoter, sitter det inte det så byt stift.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
det där att dom är svår när dom är mellanvarm är standard.. möter oxå med rätt gas då startar den direkt.. vet inte hur det är med dom med elstart men min utan har där startläge på nyckeln ska vara "System Reset" man vrider bara dit nyckeln då startar den om insprutningen... Dom ska blinka en gång när man startar sen inge mer.. Om temp lampan blinkar till tappar den kontakten med tempgivaren.. säkert fukt eller glappt i den kontakten..