Effektförlust med tyngre vikter?

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
Hallå där!

Har lite funderingar över min skoter.
Först och främst så måste jag varva upp min motor till 5500-6000/rpm
för att få den att börja driva i start, men sen då jag är i fart så drar den på cirka 4000/rpm, vilket är väldigt jobbigt då jag vill kunna köra mjukt med den också.

Det måste bli en effektförlust med en sådan in-växling?-då det är så lite varv att jobba på?
Kan detta då bero på att någon har satt en hårdare fjäder i primärvariatorn eller kanske viktat om den?.

Den som gjorde detta måste kört tävling? jag menar det är faktiskt värdelöst då man stannat efter kanten av leden och vill kunna komma iväg sakta utan att gräva ned sig.

-skoter jag har är en Lynx670.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Två saker som jag skulle kunna tänka mig.
1. Det sitter ramper med startgropar, då blir den som du säger, varvar upp högt innan den driver igång ganska hårt, sen kan varvet sjunka utan att den slutar driva.
2.Det är nåt som kärvar så att den inte nyper åt remmen vid det varvtal som den borde, utan vid ett högra varvtal, den släpper då inte lika lätt heller vilket gör att varvet kan gå ner utan att den släpper remmen.

Var inte riktigt på det klara med hur den beter sig, ligger den på 4000rpm när du håller jämn fart eller vid gaspådrag i fart?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Alltså-bara för att klargöra en sak:
Nej, du får ingen effektförlust.
Däremot får du ett ganska smalt band för variatorn att växla på-om du gillar att "finåka".
Om du däremot ligger på gas hela tiden, läs "buskör" eller "kör aktivt" (stryk det som önskas...) så kommer skotern/motorn hela tiden att ligga i ett register där den hela tiden svarar bra.
Allt är en fråga om vad du önskar. Vad vill du ha för egenskaper?
Jag har tidigare haft vikter med startgropar, och ja-det är eeerhm, lite besvärligt i lössnö. Bästa lösningen på start i lössnö brukar vara gasen i botten, kort o gott. Det går helt enkelt inte att smyga igång snyggt med dom-men, du har en kort skoter. Skit i smygstarter! Det funkar ändå -om vi ska vara ärliga- ganska dåligt med kort matta, brant anläggningsvinkel på mattan och snygga mjukstarter...

Om jag skulle vara du, så skulle jag forska lite i vad det sitter för fjäder i primären, byta till en som har något mjukare starttryck, behålla vikterna/ramperna och ta ner startvarven något med fjädern istället-om du absolut tycker att det är för högt. Eller helt enkelt skita i det och köra som det är.
Men det är min åsikt, det är din skoter... :)
 

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
Halloj där igen!
inte kollat senaste veckan då jag
varit upptagen med ett annat "LIK" nu i veckan, men är nu på raven igen.

måste först säga att det är intressanta tips man fått. började fundera kring det där med att det kärvar-åter kommer på ämnet snart.
Nu är det faktiskt så att min rave inte längre är en kort modell, då den är förlängd till 345 boggie xD.
Kan det påverka om jag har gjort om raven till 345 lång och har en 38mm hög matta på den. då jag tänkte att den är mycket mer tung rullad än orginal 670 med en 21mm matta och 320? boggie.

Iallafall så startade jag upp den igår och körde den till garaget ifrån förrådet den stått i. och kan då säga att den inte ville driva alls i början, tror jag var på 9000rpm och fick ändå hjälp-putta den fram för att den skulle röra sig. kan detta bero på att den "kärvar" i variatorerna?. nu då jag flyttade den så har den stått under hela sommaren.

hur ser man ifall det är gropar i ramperna på variatorn(måste man plocka isär)?

Jag har ingen aning om vilken fjäder det ska sitta i men den som sitter där nu är röd. (kan man läsa eller mäta fjädern för att se hur hård den är)? - är det bara primärfjädern man ska byta?.

tycker då det är vidrigt att inte kunna komma iväg mjukt i start, har redan testat det där med full gas, men den har en tendens att bli seg då man ger fulla spjäll direkt.(det känns dom att remmen nyper åt och skotern inte orkar hålla varven - om du fårstår vad jag menar.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
För tillslaget spelar längden på mattan ingen roll, du ska inte ha nån större skillnad i tillslag oavsett längd så "felet" ligger väldigt troligt i variatorn... Men menar du allvar med 9000rpm och den kan inte driva framåt av sig själv?? Du har något allvarligt kärv nånstans i drivlinan, men primären känns ju mest aktuell. Om du kan plocka isär rengör och byt ustlitna delar. Eller lämna in till någon firma som ser över, de kanske kan kolla upp bestyckningen i variatorn också... En detalj är också skicket på remmen?
 

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
ja precis boggin har inget med drivningen att göra, men jag tänkte att det blir väl lättare att spinna på remmen då man har bättre fäste på mattan.. ja kanske 8,500rpm iallafall. jodå remmen som är på nu är ny, har testat men ngr gamla också men ingen skillnad på remmarna. den jag köpte skulle passa 670 ( fast den jag köpte var aningen mindre än gamla som satt på) så trodde det skulle lösa problemen men icke :/.

Tror variatorn heter TRA ?
är det svårt att plocka isär den - är det risk för att fjäder flyger genom hela garaget om man öppnar eller att man får spendera 40dagar att sättaihop/ställa in den rätt.?
jag har inte servat en tra förut-ngt att tänka på eller bara plocka ned i delar och rengöra och kolla skicket och sedan bulta ihop igen. ja just det är det några specialverktyg man måste ha eller avdragare?
 

Teelbe

Medlem
4 okt 2011
22
0
1
Norrland
ja precis boggin har inget med drivningen att göra, men jag tänkte att det blir väl lättare att spinna på remmen då man har bättre fäste på mattan.. ja kanske 8,500rpm iallafall. jodå remmen som är på nu är ny, har testat men ngr gamla också men ingen skillnad på remmarna. den jag köpte skulle passa 670 ( fast den jag köpte var aningen mindre än gamla som satt på) så trodde det skulle lösa problemen men icke :/.

Tror variatorn heter TRA ?
är det svårt att plocka isär den - är det risk för att fjäder flyger genom hela garaget om man öppnar eller att man får spendera 40dagar att sättaihop/ställa in den rätt.?
jag har inte servat en tra förut-ngt att tänka på eller bara plocka ned i delar och rengöra och kolla skicket och sedan bulta ihop igen. ja just det är det några specialverktyg man måste ha eller avdragare?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det måste vara nåt fel i primärvariatorn, den som sitter på motorn.
Det går att ta isär den utan problem.
Lossa centrumbulten, sedan ska du kunna dra av den yttre skivan.
Den ska gå lätt att dra av.
Om du sedan ska ta ur korset ur ytterskivan, se till att du håller reda på de svarta små "knapparna". 6st sitter där korset glider mot ytterskivan, svårt att förklara, men ta det lugnt och försiktigt så går det bra. Fjädern kommer inte sprätta lös...