Edge-X 500 ( 2002 ) Vettigt skoterval... ?

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
01:ans Edge x 600 pallar för mer än man tror.

Jag har haft en och åkt enduro med.
På debuten så kraschade jag nåt så ohyggligt med den så jag tordes knappt gå fram och titta hur den såg ut.
Jag låg 30 meter bort nämligen.

Jag blev något förvånad sen jag efter besiktning bara kunde konstatera att det enda som hänt var att crosshuven fått ett smärre antal sprickor.
Och den höll ihop för dom resterande tävlingar jag var med på också.

Det enda jag gjorde med skotern var att chimsa om alla dämpare och satte styvare fjädrar i framvagnen. Hade också tillverkat en egen styrhöjare med en kollisionszon som skulle ge vika före styrstången vart knäckt.

Obs! Det går att chimsa bort komfortzonen på pps dämparen och blir då en riktigt fin dämpare.
Tänk på att vid köp av begagnad skoter så måste i många fall dämparna renoveras och då spelar det ju ingen roll om det sitter en pps där.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
fusionären: Hoppsan, verkar ju tåla bra mycket ändå trots allt då.. Hade tänkt ha skotern ett par år och köper man en nu så finns det gott om tid att förstärka, utifall att :) Hittade eventuellt en sådan för ett bra pris här i närheten, återstår bara att se om den ä kvar.

Är pps'en bara att ta bort en shims eller man måste alltså ha nya shims? Svårare att shimsa om än att bara renovera den? Undrar för jag känner en som renoverar dämpare billigt på fritiden, vet dock inte om han kan shimsa om..
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kan han renovera dämpare så kan han också byta shims.

Vilka shims så måste tas bort eller ersättas vet jag ej. Jag överlät jobbet till min lokala handlare för att få dämparen som jag ville. Det är säkert inget märkvärdigt.
Renoveringen inklusive omshimsningen kostade mig 850:-
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
indy500 skrev:
Som jag skrev i rubriken hade jag valt en effektstinnare maskin. Hade en kompis som hade en 500 -03 förr och jag tyckte den var slö (fatta mig rätt) som en 500 är. Visst under gynnsamma förhållanden så funkar den kolckrent men när det börjar bli lite tung (eller djup) snö går det sämre! Den orkar helt enkelt inte med. Ska också sägas att jag kört yamma 700cc så man vänjer sig inte så lätt med mindre effekt! Har själv köpt en 600 sdi (lynx) och känner mig toppennöjd med den!

Bara ett litet tips ifrån mig!
Lycka till med ditt skoterköp...det går verkligen att göra klipp på sommaren (det har jag gjort x2) :)
Grejjen är ju att dagens 500, är iprincip som en 600..
Bara ficksa lite i variatorn på en 500, så hänger den med en 600 UTAN problem.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Mats_ skrev:
Grejjen är ju att dagens 500, är iprincip som en 600..
Bara ficksa lite i variatorn på en 500, så hänger den med en 600 UTAN problem.
Är väl viss skillnad om det är VES (avgasportar) på den eller inte, såg det du svarade på gällde väl -03 så dom borde det ju vara det på, men hur är det med 2001:eek:rna (500cc)
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
500 -01 har ves

Hej!
Har för mig att 500 -01 hade avgasportar...har väl suttit 105 hästarn där ett tag!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jodå, visst hade 500 avgasportar på -01'an.

Men jag tror inte jag köper en edge 600 -01 iaf, dom ligger i runt 40 och då "måste" man fixa lite på den, bla dämparna osv, medans du får en pro x2 för runt 50.. Visst äre lite småfix på en sådan också, men den är lite mer "raceklar". Känns som lite onödiga pengar för en -01'as 600 nu, när man får en x2 för inte så mkt dyrare.

Så jag tror nästan jag köper en 500 nu samt en cross ;) och satsar på en x2 eller värre senare, hur vettigt låter det på en skala? :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Är det värt dom alla extra pengar för en -03'as edge 500 som en -02'a? Jag menar, det skiljer ju runt 10 loppor, men är det verkligen värt det? :S

http://www.blocket.se/vi/8406178.htm?ca=4_s

Funderar på den isåfall. Den ser fin ut, har fått kort. Men är det en så pass mkt bättre skoter än -02'an?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
10 loppor kostar det nog att få en med back. tror inte det satt orginal. Kan nog vara det som skiljer.
Eller är det så överlag?
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
02 Vs 03

De flesta (om inte alla) XC-500 03:eek:r har M10 boggie och den boggie är mycket bättre än original. M10:an är känslig för förarvikt, mängd soppa i tanken osv, men när man justerat in den efter sin egen vikt är det en kanonboggie som är värt några kronor extra. Jag skulle satsa på en 03 eller nyare då det sitter m10 på dessa. :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Att få back monterad och klar borde väl gå på max 5000 ?

I höstas såg jag flera Edge 500 -03 för ungefär 60. Så dom kanske är såpass dyr trots allt?

Mjo, m10 är en fin boggie, fråga är bara om det är värt det...