Edge-X 500 ( 2002 ) Vettigt skoterval... ?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Nu börjar äntligen skotersäsongen (iaf om man tänker köpa billigt), så jag tänkte skaffa en nyare skoter. Har kikat på en Edge X 500 -02, vad säger ni om denna maskin? Folk som har skrivit om den här på skoterbanken verkar vara helnöjd med den. Någon som äger en och kan skriva lite synpunkter på den? Skriv gärna även om du har en -01 el. -03, för och nackdelar.

Tacksam för svar!

//Peter K
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
Hade valt en större maskin!

Som jag skrev i rubriken hade jag valt en effektstinnare maskin. Hade en kompis som hade en 500 -03 förr och jag tyckte den var slö (fatta mig rätt) som en 500 är. Visst under gynnsamma förhållanden så funkar den kolckrent men när det börjar bli lite tung (eller djup) snö går det sämre! Den orkar helt enkelt inte med. Ska också sägas att jag kört yamma 700cc så man vänjer sig inte så lätt med mindre effekt! Har själv köpt en 600 sdi (lynx) och känner mig toppennöjd med den!

Bara ett litet tips ifrån mig!
Lycka till med ditt skoterköp...det går verkligen att göra klipp på sommaren (det har jag gjort x2) :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jo, det är sant. Var själv inne på att köpa något värre från början, men plånboken är inte lika glad över det. Bränsleåtgången blir förstås en till faktor att räkna med, vilken antagligen blir gynsammare med en 500.. Men tack för tipset, ska fundera lite :)

//Peter
 
E

Ej medlem/Inloggad

Det går ju att göra riktiga klipp nu på blocket.. igår såg jag en F5 för 35 000!!
Om man tänker viktmässigt så är 500 väldigt bra och den har ju 105hk!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

läste i en skoter tidning för några år sedan om då dom stoppat ett v-kitt på en edge 500 03a och med kittet så smiskade den tydligen samma års 700 0-80kmh. =RESPEKT!
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Så våldsamt mycket mer effekt är det inte i en 600 sdi jämfört med en 500.

Skiljer på sin höjd 10-12 hkr.

Vad som däremot kan påverka en del i tungt före är att 500 edge x -03 har m-10 boggin
och den i sin tur bidrar till en brantare attackvinkel på mattan. Detta gör att den går tyngre att driva runt. Vad jag också hört om denna modell är att den är vingligare i framvagnen pga högre boggi. Många åtgärdar detta med att sätta in styvare fjädrar i framvagnen.

Där har du 2 nackdelar med 03:an.
Frågar du mig så skulle jag lägga slanten på en 02:a

Lycka till med ditt köp!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Du kanske ska köpa en firecat f5 ist ?? eller är dom inte bra ?är edgen bättre`'?
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
skulle hellre välja en 600

visst kan få en 500 att gå bra med varitorkitt...det håller jag med om! Men med en 600 känns det att det är en större motor och med lite nerdrevning och variatorkitt blir den väldigt potent!

Har själv kört 500, 700 och en 600cc och jag helt klart nöjdast med min nya 600!

Det där med bränsleförbrukningen ska vara billigare kan jag inte hålla med om, min Yamma 700cc drog "mindre" än kompisens 500!!! dessutom härligare drag i motorn!

En fördel som talar för 500:an är väl försäkringen men jag röstar att du köper en 600...med en gång:)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tack för alla svar :)

Någon F5 är jag nog inte så sugen på. Har bra kontakt med en polarishandlare och får bra pris på delar, så jag stannar nog på det iaf :)

Jo, det är ju under 80-100 man vill ha en pigg maskin. Kör oftast inte fortare än så ändåså eftersom 80% jag kör är led i skogen :) Dom ska visst vara jävligt rappa vad jag har hört. Är ju trots allt 105 hk i den. Nog får du ordning på både effkten och bränsleförbrukningen om du ägnar lite tid åt förgasarna samt variatorerna.

Jag var inte bara lite sugen på en pro x2 600 från början, men det känns som om jag klarar mej på en "gammal" 500 :) Man får väl byta upp sej eftersom om inte annat.

Yamaha 700... Fina motorer men tyvärr tung som bly! :/

En kompis körde med sin rmk 700 -00 mot en edge x 500 -03 på sjön. Under 100 hade rmk'n inte en suck, men efter det så fick 500'an spö. Tycker jag låter lovande?
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
ut på en myr

Jag förstår hur du tänker men fundera på en sak...du kommer ut på en öppen yta (tex en myr) och trycker till på gasen...tänk vad kul när det händer lite du trycker på gastrottlarna!! Själv tycker jag det är helt underbar upplevelse...=600 med klös!
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Tycker man om att blåpressa på öppna ytor så förstår jag att många väljer bort 500:an
Det skulle nog jag också gjort om det var mitt intresse.

Men jag nöjer mig med att köra fort på slingriga och knöliga leder och där är det hugget som stucket vad gäller valet mellan 5 eller 6 hundra.

Nu åker visserligen jag oxå på en 600:a men skulle lika gärna åka på en 500:a för mitt ändamål.


Har du bestämt dig för en femhundra så är det ett mycket klokt beslut.
Och som du själv säger så är det väl bara att byta upp sig när plånboken vuxit.

/jögga
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Joo, jag menar man klarar sig rätt långt på en 500 ändå. V-kitt och ombestyckning i förgasarna så går den nog fint :)

Nästa skoter blir förmodligen en 600 iaf..

Hade jag bott i fjälls skulle jag köpt en RMK, men har dock ingen användning för den här hemma :/

Någon som vet några barnsjukdomar på den modellen (edge 500 -02), eller något annat?

Tack så hemskt mkt för alla svar! :)
 

Yamaha_4_life

Aktiv medlem
15 mar 2006
50
0
1
I Lössnön :) I mellansverige
jag vill bara medela att min "gamla" -97 sx700 aldrig drog mer än 2,3 även när det var blött och mycket snö(20cm blöt tösnö) och jag drog pulka!(pulkan hade stått så det var rost under skidorna!!!!) :eek: medans min farbrors edge 500 drar 2,0 snällt...och över 3liter när det ska till att lekas... :(
men som sagt försäkringarna skilljer lite... men jag tycker att 700:an var värd vartenda öre:D

men som sagt, med mer efekt så går maskin lättare i motstånd.. ska du bara köra på preppade leder så tror jag att det går lika bra med en 440cc som en 1000cc bara man har tekniken och ett jäkla bra variatorkitt på 440in (asså så att den kan hålla högfarts tempot:D )

men men det är olika från person till person,

p,s för er som inte vet vad en sx700 är så är det en av yamahas v-max maskiner
(min var moddad med endast 32mm hk matta och srx-ens plastskidor "för bättre gång i lössnö")

mvh yamma-fan
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Pitabroed skrev:
Joo, jag menar man klarar sig rätt långt på en 500 ändå. V-kitt och ombestyckning i förgasarna så går den nog fint :)

Nästa skoter blir förmodligen en 600 iaf..

Hade jag bott i fjälls skulle jag köpt en RMK, men har dock ingen användning för den här hemma :/

Någon som vet några barnsjukdomar på den modellen (edge 500 -02), eller något annat?

Tack så hemskt mkt för alla svar! :)

På Edge X -01 (iaf 600:an) så vet jag passformen baljan/huven kunde passa dåligt pga att det var nå fästen som kunde vika sig en aning. Men det var inget farligare som hände. Sen PPS dämparna kunde upplevas som lite cykelpumpsaktiga av vissa.

Stod om just Edge X 600/800 i Snow Rider i något nummer före eller runt senaste årskiftet, en på jobbet kommer jag ihåg visade mig artikeln när jag var i köp-tagen.
-01 har jag för mig att 600:an kommit etta i deras test "Bästa ledskoter" (BLS) och -02 var den med i toppen och var bästa 600:a, större maskiner som hade de högre placeringarna då.

Blev en -02 för mig iaf.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Yamaha_4_life: Det låter ju helt ok, men nu vill inte jag ha en gamm yamaha pga flera orsaker :)

Tror nog en 500 blir bra, lätthanterlig m.m :)

HenkeEdge: Det är väl bara på -01 som det var PPS på ? Har för mig dom ändrade det tills -02.

Du tror inte man behöver förstärka det chassiet så det inte viker sej, plattar ut sej eller vad det nu brukar göra?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Pitabroed skrev:
Yamaha_4_life: Det låter ju helt ok, men nu vill inte jag ha en gamm yamaha pga flera orsaker :)

Tror nog en 500 blir bra, lätthanterlig m.m :)

HenkeEdge: Det är väl bara på -01 som det var PPS på ? Har för mig dom ändrade det tills -02.

Du tror inte man behöver förstärka det chassiet så det inte viker sej, plattar ut sej eller vad det nu brukar göra?

På 2002 sitter det Fox Clicker. Å det ska inte behövas förstärkas något.

Vilka år fanns Edge X som 500? var det redan ifrån -01 eller kom den senare.
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Pitabroed skrev:
Nu börjar äntligen skotersäsongen (iaf om man tänker köpa billigt), så jag tänkte skaffa en nyare skoter. Har kikat på en Edge X 500 -02, vad säger ni om denna maskin? Folk som har skrivit om den här på skoterbanken verkar vara helnöjd med den. Någon som äger en och kan skriva lite synpunkter på den? Skriv gärna även om du har en -01 el. -03, för och nackdelar.

Tacksam för svar!

//Peter K
Nä grabben ta och satsa på att köpa en maskin som jag köpt det var en häftig maskin och inte en alltför dyr.
En edge 800 xc sp -01 såg på blocket att dom ligger på ca strax under 40000 till högst 50000
Så slå till och köpa en med lite mera motor man vänjer sig väldigt fort.:rolleyes:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
HenkeEdge: Det låter ju bra :) Edge 500 kom -01, hette dock Edge XC då men i princip samma skoter som x 600 -01.

plingan: 800... Dyr försäkring och inte så jättesnåla på soppan ;) Har ju blivit så ***** dyrt att köra på sistone, så man får tänka lite på det också :) Fin skoter i övrigt, känner en som äger en sådan.

Ska jag ha mer än 500 så är det 600 som gäller. Dock svårt att hitta fina sådana till bra pris.