edge skidres

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
Tjenare, har en edge 600-02a som inte lyfter skidorna så mycket som jag tycker den borde göra eftersom jag har 44as matta ,v-kit stält central dämparen på det hårdaste.

Någon som vet nånting mer man kan göra? tacksam för svar

MVH/Oscar
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
om du tar bort klackarna så blir boggien kass, mycket roligare då att skidorna ligger i backen än att dom går upp lite mer..
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Upplevde när mina klossar var borta att boggien bara ville sätta sig, visst den lyfte skidorna men vart mest som om saxen bara vände på sig och "satte" sig. Med klossarna såtycker jag att det blir finare res när den väl kommer upp. Svårt att förklara hur det känns men, en lite bild kanske hjälper:)

http://www.pixbox.se/pic_show_id25618588.html
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Flytta bara bak klossarna om du har möjlighet, om du tar bort dem blir det precis som skoter_freak säger blir nästan som ett balatares.

jag flyttade bak mina klossar 2cm i F7 boggien som sitt i min SRX. Mätte bara ut noggrant och fram med borrmaskin. Vart grym skillnad går att få upp den på rullen om jag vill men samtidigt går det smiska på som Zlatan efter leden utan att den står 90grader konstant.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
edge kan juh inte precis vara känd för att gå på rullen :p jag ska också prova att borra om klackarna i boggien, ska sätta på min 44mm matta först bara.
 
R

Robin

Ska du nu ha den optimalt för skidres så flytta bak klackarna, montera balataremmarna så löst det går, spänn främre boggidämpar fjädern och ställ bakre boggifjädrarna i lösaste läget.

Det tillsammans med 44mm matta och v-kitt kommer göra att du står raklång överallt.

Dock kommer maskinen bli totalt okörbar i högre hastigheter på leden då du kommer ha 0 styrförmåga om du nu inte bromsar in överallt i kurvor och liknande och därmed aldrig hittar något bra flyt i körningen.
 
D

Deleted member 6797

jag har helt orginal edge 600 förutom nerdrevning och 38as matta snart 32 nu.

ja väger 90 kg å den reser ju inte precis me skidorna i luften. men nå res så den står typ såhär / gör den när den är kall för kylningen måste fixas. de läk så kan it dra medda då han är varm för han bluddrar bara
 

oscars

Medlem
9 jan 2009
44
0
1
Tack för alla svar. Får se om jag ska göra nånting eller låta det vara som det är, låter som man försämrar mer än vad som förbättras. Skidres är ju inte allt