Edge eller M-10 boggie?

Maxi

Medlem
4 jan 2008
8
0
1
Haparanda
Tjena alla!

Är på jakt efter en ny skoter och ser att vissa Edge X 500'or (03'orna) har edge boggie och andra M-10 boggien.
Vilken av dessa är att föredra?
Säkert beroende på körstil osv, men generellt menar jag.
Jag har läst bra om båda och negativt om båda, men egentligen inte något konkret om dom, vilket jag nu skulle vara intresserad av.

Vad har dom för fördelar/nackdelar?
Ni som har erfarenhet av båda kan ju skriva vad ni tycker.

Tackar på förhand
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har för mig jag hört det som trådskaparen nämner med att det förekommer bägge sorter på 2003 500:an. Eller var det olika boggie på olika kubikstorlekar?

Hur som helst det man läst förr så tål väl Edge-boggien mer stryk och hårdare körning än M-10:an medans M-10 är lite mer av en led boggie. Har även för mig att någon skrev att lössnö-egenskaperna var bättre med edgeboggien men det kan ju ha att göra med cc eller beroende på matta också. Skall finnas några gamla trådar om det där, får söka efter dom.
 

Maxi

Medlem
4 jan 2008
8
0
1
Haparanda
Det är inte olika cc jag menar.
Har nämligen kollat på en edge x 500 03'a som har en edge boggie, medans dom flesta verkar det sitta en M10 boggie på.
Misstänker det är dom som är importerade från annat land som kommer med edge i vissa fall, dock original... inte nå hemma knåp.
t.ex i Finland har väl Edge 500 03'an med edge boggie som standard.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Jag har mer erfarenhet av edgeboggien, eftersom det sitter en sån på min nuvarande maskin. Fungerar kanonbra. Jag kör mest ledkörning, men tycker att den fungerar bra även i lössnö (såpass bra som man kan kräva av en kortbandare tycker jag). Behöver inte fixa så mycket med den heller. Jag tillhör väl inte kategorin som hoppar jättemycket, utan kör väl rätt lugnt (fort ibland, ja, men aldrig crosshopp odyl)

Har provkört med M10-boggie och tyckte att även det kändes bra, så i mitt tycke är det nog hugget som stucket. Däremot säger de som har M10 att de får "fixa" mer med inställningarna än vad jag behöver göra med min edgeboggie. Dvs att deras M10-boggie är mer känslig för olika typer av underlag och behöver "rattas" och ställas in för att fungera optimalt (ibland säger de att de får ändra under en dagstur beroende på att föret förändras drastiskt på långturer). Men eftersom jag inte själv ägt och kört tillräckligt länge med M10, så vet jag inte hur sant det egentligen är.

Har hört liknande saker om dessa boggies som Henke har gjort, av de som kört mycket mer med båda två än vad jag har gjort.
 

Maxi

Medlem
4 jan 2008
8
0
1
Haparanda
Tackar för alla svaren! Lite klokare blev jag!

Kan inte påstå att jag heller är någon cross förare direkt, har inte tänkt bli det heller.
Blir en del ledkörning och ungefär lika lössnö...
Låter mera som om att edge boggien passar mig bättre, har inte lust att stanna å grejja uti den mitt i en tur om vädret eller föret slår över.

Hade föressten Edge X maskinerna någånsin back som standard? eller är det bara jag som har fått för mig nå knas igen? =)