Edge eller Enduro?

B

Buktholmen

Hej! Det står nu mellan dessa två skotrar. Ber nu er om hjälp om vilken som passar mig bäst. Kör mest puder, inte värst mycke hopp men lite reskåt :rolleyes: Har hört att Edge gärna håller sig längs backen, sant eller falskt?
Har även hört att Enduron går dåligt i lössnön, sant?
Vilket skoter är bäst av dom två över huvudtaget då?
Årsmodeller är '01 till '03.

Vill ha ordentliga svar, inga " enduron reser mest, såklart ska du ha den", utan ja vill ha ordentliga svar.

Tack på för hand :)

Mvh Jesper
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ett tips är att söka på forumet då det har skrivits sjukt mycket om båda dom här skotrarna, enduron i synnerhet
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Hallå!

Jag har haft en Enduro 700 -02. Var supernöjd med den skotern. Gick hur fint som helst, rakt upp med om man vill! ;)

Och att den går dåligt i snö kan jag väl inte direkt säga. Gick då att köra i över en halvmeter puder bara man hade farten uppe, och det var med 32 matta.

Lynxen har även en grym boggie, riktigt fina dämpare (Om dom är fräscha då dvs.), och hyffsat stabilt chassi.
Dock har Rotax haft en del problem med Serie 3 motorerna, kolvarna har dålig utformning original, packboxen vid primären har en tendens att lossna. Så håll koll efter oljeläckage där, för det resulterar i ras.


Edge -01orna har en tendens att vika sig lite i framvagnen, men sen stannar dom där. Så huven brukar få dålig passform. Polaris motorer är driftsäkrare än Rotax.

Slutsats:

Tror dom går ungefär lika i snön, dock kan jag ha fel.

Enduron rekomenderar jag!

Mvh Marcus
 
B

Buktholmen

Hallå!

Jag har haft en Enduro 700 -02. Var supernöjd med den skotern. Gick hur fint som helst, rakt upp med om man vill! ;)

Och att den går dåligt i snö kan jag väl inte direkt säga. Gick då att köra i över en halvmeter puder bara man hade farten uppe, och det var med 32 matta.

Lynxen har även en grym boggie, riktigt fina dämpare (Om dom är fräscha då dvs.), och hyffsat stabilt chassi.
Dock har Rotax haft en del problem med Serie 3 motorerna, kolvarna har dålig utformning original, packboxen vid primären har en tendens att lossna. Så håll koll efter oljeläckage där, för det resulterar i ras.


Edge -01orna har en tendens att vika sig lite i framvagnen, men sen stannar dom där. Så huven brukar få dålig passform. Polaris motorer är driftsäkrare än Rotax.

Slutsats:

Tror dom går ungefär lika i snön, dock kan jag ha fel.

Enduron rekomenderar jag!

Mvh Marcus
De här problemen du skriver om, visst gäller dom mest på 700 och 800?
Har även 600 dessa problem?
Annars väldigt bra info, tusen tack Marcs :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kolvproblemen drabbar 6-7-800 dock är 800an mest utsatt

Men för att lugna dig lite har jag haft 2st summit 800x 01 i totalt 3 säsonger utan problem

Packbox problemen gäller från 02 och framåt

Men det finns lösningar som tar hand om packbox problemen
 
B

Buktholmen

Kolvproblemen drabbar 6-7-800 dock är 800an mest utsatt

Men för att lugna dig lite har jag haft 2st summit 800x 01 i totalt 3 säsonger utan problem

Packbox problemen gäller från 02 och framåt

Men det finns lösningar som tar hand om packbox problemen
Kan du nämna några av dessa lösningar?

Varför inte köpa en skoter med längre matta om du ska köra mest puder?

Hade valt enduron!
Har inte råd.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
På -04 kom det en "plåtbit" över som håller fast så den inte kan hoppa ut.

800an är mest drabbad.

Så skulle satsat på en 700, "Säkrare än 800an och det skiljer 10 hk om ens det".

En kort med 38/44 matta går riktigt bra i snön dom med, om man har lite fart och lite motor! ;)
 
B

Buktholmen

På -04 kom det en "plåtbit" över som håller fast så den inte kan hoppa ut.

800an är mest drabbad.

Så skulle satsat på en 700, "Säkrare än 800an och det skiljer 10 hk om ens det".

En kort med 38/44 matta går riktigt bra i snön dom med, om man har lite fart och lite motor! ;)
Hur är 600an då?
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jag skulle definitivt ha satsat mina sparpengar på en enduro 700 från -01.
Enligt mig är fjädringen, chassit och hållbarheten mycket bättre på enduron än på edgen.
Varför jag just skulle välja en -01 beror dels på att jag inte skulle ha någon större lust att lägga ut flera tusenlappar extra på ungefär samma sorts skoter.
Dom där extra tusenlapparna räcker gott och väll till lite godis till maskinen.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
600an skulle jag säga är lika som 700an ungefär i driftsäkerhet..

Mvh Marcus
 

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Jag har som bekant haft en Edge. Jag tycker att den, för att vara en kort maskin, gick riktigt bra i snön. Den är även en äkta ledräser som man kan pressa riktigt hårt efter leden och den är riktigt driftsäker. Det är dock väldigt svårt att få skidorna att lyfta från backen med dessa skotrar, och enligt mig är det det enda stora minuset!

Mvh Pontus
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det är dock väldigt svårt att få skidorna att lyfta från backen med dessa skotrar, och enligt mig är det det enda stora minuset!

Mvh Pontus
Det är väl det som är +....är inte skidoena i backen så är det svårt att styra, och som du sa är det en bra ledskoter och på leden vill man gärna kunna svänga;)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Jag köpte en Edge istället för enduro bara pga. av driftsäkerheten.
Det sved i hjärtat men har man tur så tjänar man pengar på det..