Edge-800 ( 2001 ) När är det dags för motorrenovering ?

Peter_l2

Aktiv medlem
21 jan 2006
79
0
6
.
Jag köpte en Edge xc 800 -01 i sommras den verkar vara väldigt fin och gå väldigt rent och fint men "problemet" är att den har gått 950mil och vad jag kan se på muttrar osv så är den aldrig renoverad, jag tycker helt enkelt inte att det känns så tryggt att köra omkring på den det känns som om den kan gå sönder när som hellst.

så min fråga är hur ni tycker, har den gått alldeles för långt eller ska jag skita i de och köra ändå?
har kollat kompen i den och de ligger på 10,5 i bägge cylindrarna
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Sv: Edge 800 -01

Har du inga oljud och glapp så låt allt vara.Kolla alla justeringar på oljepump, förgasare vajrar mm. samt kolla vattenpumpen/oljepumpens rem. Är den dålig så byt! Tryck i fett i smörjnipplarna i boggien, släpp mattspänning och kolla glapp. Sen kan du nog lungt åka denna vinter. Det är ju bättre att kolla allt innan vintern, än att stå med trasig skoter när man vill åka. :D
 

zews100

Medlem
7 okt 2006
12
0
1
falun
jag har en Edge 800 -o3:a som jag kände likadant om...den har gått ca 850 mil.
Tänkte att det är bättre att renovera nu för en ringa slant än att det blir totalt skrot under vintern..(dyrt)
Jag tog helt enkelt isär hela motorn o molekyler och upptäckte att lagren på vevaxeln mot variatorn var mycket dåliga.(hade på känn)
Undersökte givetvis kolvarna och upptäckte även där vissa förslitningar mot avgassidan när jag mätte dem.
Denna operation kommer att kosta mig ca 4500 kronor med Kolvar,4 stycken lager (yttre x2 vev) packningar,repsats till variatorerna,munstycken drivrem till olje/vattenpump.och då har jag köpt original så när som på 3 av vevlagrena då det fjärde var specail ala polaris och kunde bara beställas just original.
En rimlig summa som jag tror mig kommer få igen efter vintern.