edge 700 -02

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
har köpt en edge 700 -02 idag. så nu har jag lite frågor:
vilket hack är för 98 eller 95 oktan?
finns boggieskens förstärkare å köpa?
edit: nya frågor.
de lyser en lampa när jag har "prem"-läget där de står "prem only", vad menas med de?
den drar ner remmen, och då antar jag att sekundärfjädern är slut, villken fjäder bör jag köpa och vad går en fjäder på?
och återigen, vars kan man köpa förstärkningar till boggieskenorna?
 
Last edited:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
vad menar du med hack? om du menar nyckeln så ska den vara på preem läge. de är ju bara att testa köra på 95, om den spikar är de ju bara att köra på 98. och nån effekt skillnad är det nog inte mellan oktanerna.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
"de är ju bara testa köra på 95, om den spikar är de ju bara köra på 98"
ja de är ju bara testa för kolvarna är ju nästan gratis, bara 1800 kr.

och nej jag vet att de inte blir ngn effektskilnad pga oktanantalet men därimot går de ju ha högre komp med 98 före den självantänder.

ja jag menar tändningslåset, förra ägaren sa att ena "hacket" är för 98 respektive 95.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Du kan ha i preem läget oavsett om det är 95 eller 98, icke preem läge är för lägre oktan än vad som saluförs i sverige.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Vad menar du med "drar ned remmen"? Remmen ska ju åka ner i sekundären när du gasar på, annars är det fel i variatorn. Men visst kan det vara värt att ta upp och kolla så att alla glidklackar m.m är okej. Byta fjäder kan även vara viktigt då den kan ha tappat spänsten med åren.

Boggieförstärkningar tror jag tyvärr du får tillverka egna utav. Ta en lämplig aluminiumbit av kraftigare legering och fräs ett spår på väl utmätt plats. Under förutsättning att du eller någon du känner har tillgång till detta
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vad menar du med "drar ned remmen"? Remmen ska ju åka ner i sekundären när du gasar på, annars är det fel i variatorn. Men visst kan det vara värt att ta upp och kolla så att alla glidklackar m.m är okej. Byta fjäder kan även vara viktigt då den kan ha tappat spänsten med åren.

Boggieförstärkningar tror jag tyvärr du får tillverka egna utav. Ta en lämplig aluminiumbit av kraftigare legering och fräs ett spår på väl utmätt plats. Under förutsättning att du eller någon du känner har tillgång till detta
Pitabroed du som verkar lite insatt kan du svara på min fråga längre upp?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Du kan ha i preem läget oavsett om det är 95 eller 98, icke preem läge är för lägre oktan än vad som saluförs i sverige.
Precis, (hatar uttrycket men... WORD)

Prem Only (Premium Only) gäller för samtliga oktan här i landet om du inte får tag på någon skum "öststats-diesel" till bensin eller något lågoktanigt som vissa sorter dom har på andra sidan pölen.

Tusan skrattretande vilka LALLARE som svarat tidigare angående tändningsläget.
(Edit: eller den som hade sålt skotern kanske var lallaren, kanske inte var så många som svarat utan mer reflektioner...
Ja ja, Prem only som gäller för all bensin i Sverige iaf.) =)


Angående Prem only, hur påverkar det motorn om den körts på 95 oktan men nyckel i reg (dvs ej prem only)? Kan motorn ta skada på något sätt?
Ingen fara alls, inte någon risk.
 
Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Precis, (hatar uttrycket men... WORD)

Prem Only (Premium Only) gäller för samtliga oktan här i landet om du inte får tag på någon skum "öststats-diesel" till bensin eller något lågoktanigt som vissa sorter dom har på andra sidan pölen.

Tusan skrattretande vilka LALLARE som svarat tidigare angående tändningsläget.
(Edit: eller den som hade sålt skotern kanske var lallaren, kanske inte var så många som svarat utan mer reflektioner...
Ja ja, Prem only som gäller för all bensin i Sverige iaf.) =)




Ingen fara alls, inte någon risk.
Tack, kom på att han som jag köpte skotern av sa att han hade kört på läge två (ej prem only) för det hade förra ägaren sagt! Så då blev man ju lite nojjig när man hittade att premium var det som gällde... Men är det så att skotern går mer optimalt på prem only i tändningsläge eller? Och en sista fråga om du ursäktar, gör det någon skillnad på oktan för Edge/Pro 600 motorn (-03)?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Men är det så att skotern går mer optimalt på prem only i tändningsläge eller? Och en sista fråga om du ursäktar, gör det någon skillnad på oktan för Edge/Pro 600 motorn (-03)?
Precis.

Har du trimmat och högoktanstoppar så kan det ju behövas en mer högoktanig bensin men då kör dom väl på värre än 98oktan, tror inte oktanen gör sån stor skillnad om du kör otrimmat.
Går ju att prova tanka 98 nångon gång och prova om du märker någon skillnad. Billigast att hålla sig till 95 iaf.
 

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
Vanliga läget är för bensinen som finns i usa den är mycker lågoktanigare än våran! Prem läget är för 95 och 98!
 

Foerhued

Medlem
25 dec 2010
8
0
1
Kramfors
Vanliga läget är för bensinen som finns i usa den är mycker lågoktanigare än våran! Prem läget är för 95 och 98!

Det var ett tag sedan tråder var aktiv, men jag försöker att få svar ändå :)

SKA Prem Only lampan lysa om man kör på 95? Ha för mig att jag läst att om lampan tänds när man har prem only så är det en sensor som känner av att oktanhalten är för låg för att köras med premium. Är lite nojig eftersom nu när jag vred nyckeln till prem så började lampan lysa. Jag kör på 95.

Tacksam för svar
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Då tar vi det igen!

På Edge-maskinerna SKALL man köra med tändningsnyckeln i PREMIUM ONLY-läget och då LYSER LAMPAN!