Edge 6-02 överhettad..

proxedge

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Jag har en Edge6-02 som efter 6-7km på hårt spår blir överhettad, lampan börjar lysa och den misständer. Kör jag sedan i lössnön i lungt tempo kallnar den.

Vad kan det vara?
Behöver dessa modeller en x-tra kylare eller vad är det som är fel?
Jag har en matta på 38mm kammar och kylsystemet har rätt nivå.

/Henke
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inget onormalt att en skoter med vattenkyld motor blir överhettad när man kör på hårt underlag. Kylaren är ju beroende av att mattan kastar upp snö mot den, om det inte finns någon lössnö att kasta upp så blir det ingen kylning heller.

Men: Har din skoter "alltid" haft kylproblem eller har det blivit värre med tiden?

Man kan ju tänka sig en rad med fel som försämrar kylningen (skum termostat, slirande vattenpumpsrem (om nu pumpen är remdriven), veck på någon kylarslang...).

Det är för övrigt synd att skotrar så ofta saknar tempmätare, med en sådan har man bättre koll på vad som händer innan motorn verkligen blir överhettad.
 

proxedge

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Men: Har din skoter "alltid" haft kylproblem eller har det blivit värre med tiden? Köpte skoter före Jul och det har alltid varit så.


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man tittar på diskussionen på allmäna forumet så verkar det vara rätt vanligt att Edge '02 blir överhettade...