ECU Polaris Dragon 700 cleanfire

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tjena har en Dragon 700 cfi 2007 som gnistan är helt borta på. Bytt stator mätt upp allt man kan mäta enligt polaris repbok så känns som de måste vara ecu:n som dött. Någon som har en ecu till cfi4 ligger?

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det var mätarhuset som var trasigt och blockerade på något sätt gnistan
De ska inte va möjigt att en mätare tar ut gnistan så problemet kommer nog tillbaka är jag rädd för. Ha motorn igång så den blir full motortemp flera ggr på raken så kan felet börja om igen. Jag tänker att de är bättre framkalla felet nu på sommaren.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
De ska inte va möjigt att en mätare tar ut gnistan så problemet kommer nog tillbaka är jag rädd för. Ha motorn igång så den blir full motortemp flera ggr på raken så kan felet börja om igen. Jag tänker att de är bättre framkalla felet nu på sommaren.
Nej ja håller helt med dig. Men så fort ja pluggar in mätarhuset så startar den inte. Så fort ja drar ur kabeln startar den på första rycket . Testat säkert 20 ggr. Helt obegripligt faktiskt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Tills ja testa idag xd sitter 2 kontakter in till mätarhuset. Drar jag ut den lilla så startar skotern 🤔
De låter helt klart som jorfel men de kan va svårt att hitta. Prova sätta en extra kabel från motor till chassi , en startkabel duger som test.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Ok. Utan att veta hur elsystemet är jordat på just den maskinen så kan de va någ jordkabel/kablar som kommer ut från stator eller annat ställe som endera gått av eller tappat kontakten mot chassi eller aluminium/stål på motorn.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Ja precis det tror jag med. Huv härvan var ialf intakt.Ska sprätta ”Malin” härvan imorn och se om jag hittar någon skavd kabel eller så ,annars så slänger jag dit en fräsch kabelhärva från en -08 jag har liggandes
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Slutade med att jag slängde dit en ”ny” kabel härva som ja hade låg från en 2008 så nu funkar allt som de ska. Dock var tomgång amningen hög 2400 och då är nyss tps:en helt korrekt justerad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Slutade med att jag slängde dit en ”ny” kabel härva som ja hade låg från en 2008 så nu funkar allt som de ska. Dock var tomgång amningen hög 2400 och då är nyss tps:en helt korrekt justerad.
. Nu har jag inte ställt in tps på just cfi 700 motorn men på alla andra maskiner oavsett märke och modell så gäller det att inte glömma häkta av gaswiren från spjällhuset samt skruva ut tomgångsskruven så spjällen stänger helt i spjällhusen. I de läget stäler man tps.
Efter man gjort det så justerar man in önskad tomg 1750v uppger nog Polaris men så länge backen funkar kan man höja mer 2000v för de sparar primärvariatorn en hel del. Ju lägre tomg desto mer skaller som tar ut bussningar i varren därav är högre tomg bättre och mindre risk för bogging samt uppätna stift.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Fixk lite nya ”små bekymmer” nu när skotern har fått gått ett tag. Den går som den ska med nya kabel härvan . Men dock får ja 5 blink på check engine. Ska tydligen vara egt sensorn. Men just på den här skotern så sitter de inte ens nån egt sensor. Har för mig boost du snackat förut att man kan sätta ett motstånd mellan kablarna som ska gå till egt sensorn? Tack på förhand
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Fixk lite nya ”små bekymmer” nu när skotern har fått gått ett tag. Den går som den ska med nya kabel härvan . Men dock får ja 5 blink på check engine. Ska tydligen vara egt sensorn. Men just på den här skotern så sitter de inte ens nån egt sensor. Har för mig boost du snackat förut att man kan sätta ett motstånd mellan kablarna som ska gå till egt sensorn? Tack på förhand
Motorn ska ha en egt sensor, men inte säkert att du har någon monterad. Lär väll synas på pipan och du har något utttag för en sådan. Men som sagt så kan du ersätta den med ett motstånd, boost har nog koll vilket ohm som är lämpligt.
Sen när du fixat problemet så måste du ev köra maskinen en stund innan felkoden försvinner.
Att köpa en ny originalsensor går på 2500kr, piratgivarna verkar inte änns vara lönt att köpa. Då är det bättre att köpa en sensor från någon bil för då är den iallafall billig. eller ett motstånd så slipper man problem igen om 300mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De va underligt de satt dit en pipa utan sensoruttag? Jag har inte läst på om viket motstånd en 700 motor ska ha men jag antar de är samnma som till cfi 800a. 9 kohm kör jag och då tror ecu att pipan är runt 600c hela tiden har jag för mig och de funkar kanon på 800an ivf. Kan hända du hittar något om motstånd på usa forum men då får du söka en hel del. Men som sagt jag tror de är liknade motstånd som de nyare 800 har så prova 9kohm. Man kan köra allt från 8-10 ohm på 800an de som ändras är hur mycket bränsle den får och ev tändning.