ECU och ALLA tändspolar har gått sönder?!

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Hur är det möjligt att en ECU och ALLA tändspolar går på en skoter? Detta är ju helt sjukt! Det började med att jag körde på som vanlig och helt plötsligt dog skotern och tänder inte, det lyser endast upp rött på displayen när jag drar i snöret.

Jag lämnade in den på bergnäsets skoter & atv i Luleå. De konstaterar att det är ECU:n som har gått sönder och därefter tagit alla tändspolar med sig. Nya grejer kostar ju minst 20000... Hur är det möjligt ens? Statorn visar sig vara hel och rätt värden fås när man mäter.

Det jag funderar är att försöka hitta en ECU och fyra tändspolar från en skrotad Arctic cat crossfire 1000cc av årsmodell 2007. Är det någon som vet av en såhär på rak arm eller var man tänka sig att det finns en?

Väldigt tacksam för svar!
 
Last edited:

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Är det inte samma tändspolar på alla 800 och 1000. Kolla ebay också. Borde finnas begagnade ecu där till vettigt pris

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Kolla märkningen på ecu, måste vara samma. Är en cirkel, fyrkant eller triangel. Ska nog passa från andra årsmodeller och även f1000.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det låter ytterst märkligt att ECU skulle kunna förstöra tändspolarna, åtminstone om det är CDI.

Skulle det däremot vara frågan om batteritändning så kan man tänka sig att det går sönder tändspolar om ett ECU-fel gör att tändspoledrivstegen står ständigt tillslagna och det saknas strömbegränsning i drivstegen (alternativt att felet har satt även strömbegränsningen ur funktion).

I varje fall låter det som en ytterst tvivelaktig konstruktion om den överhuvudtaget tillåter att sådana följdfel uppstår.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Om 800 ho har samma prylar har jag för mig att de finns spolar på norrbottens bildemontering från en cf 800 -11
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Har hittat en massa tändspolar och en begagnad ECU från catmaster (tidigare bengansmotor) och de säger att de kan lägga in den senaste programvaran i den, går detta? Det skulle de ha 8000 för.

Det är ju inget batteri på skotern och en CDI-box är det ju såklart i skotern? Ska åka dit idag och kolla hur de har kommit fram till detta. Jag mätte upp tändspolarna med multimeter och det varierade runt 6.00 (vred mätaren till 2000 ohm), låter detta vettigt? De säger på verkstaden att de inte får något alls på spolarna...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På tändspolar för CDI brukar primärlindningen vara så lågohmig att det blir i stort sett 0 om man mäter med en billig multimeter (0,1 - 0,5 ohm är ganska vanligt), sekundärlindningen har oftast mellan 2 och 10 kohm på enkeltändspolar, dubbelt så mycket på dubbeltändspolar.

Det skulle vara intressant att göra lite grundligare mätningar på en eller flera av de misstänkta tändspolarna, om du kan få iväg dem till Sundsvall på något sätt.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jag har inte mätt primärtändspolen, har bara mätt sekundärspolarna och fick då värdet till runt 6.0 (antar att det är X1000?), mätte även på en ny piratspole som passade min modell och fick värdet till 5,38 om jag inte minns fel.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ser det som föga sannolikt att tändspolarna är trasiga, men visst, allt kan hända.

Slå en signal till Classe på inlsnadets maskin och fritid i lycksele, vet att han har ett gäng spolar på hyllan, och några ECU;s (kan ej utala mig om han har till 1000 dock).
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Jag var förbi på verkstaden och mätte upp dom själv och då fick jag värden inom toleransen. Det de har gjort är att pinga (skicka signal) ECU:n och den ger en svag signal tillbaka. De har testat en av spolarna i en annan skoter (F8) och den ger ingen gnista trots att den ger rätt värden när man mäter upp den. De har även testat med spolar från en M8 och de ger ingen gnista heller i min skoter.