ECU 17 och ECU 1 på Crossfire 800 -10

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
(Smålångt inlägg men uppskattar om nån orkar läsa och hjälpa)

Har precis köpt en CF8 -10 och fram till idag har jag inte hunnit köra så mycket. Men idag blev det en hyfsad tur, 45 km ena vägen och 51 km tillbaka (kollade på Hillrace här i Skellefteå). Nu till problemet.

Efter kanske 20-25 km på vägen ner så kom skiftnyckelsymbolen upp. Sen började ECU 17 tändas då och då. Efter ett litet tag släcktes symbolen och ECU 17 men de kom tillbaka kort därefter, med allt tätare mellanrum. Till slut visade den ECU 17 hela tiden (den växlar ju ECU - 17 - ECU - 17... ja ni förstår). Sista biten ner mot stan började den visa ECU 1 också, enligt följande mönster:

ECU - 17 - ECU - 17 - ECU - 1 - ECU - 1 - ECU - 17 - ECU -17 ......

På hemvägen klarade jag mig längre, 35-40 km innan jag skymtade ECU 17 första gången. Men samma mönster här, tätare intervall, sedan konstant ECU 17, och till sist ECU 17 och ECU 1 enligt ovan.

Code #1 - Failure in fuel system
Code #17 - Failure in Exhaust temp sensor

Skotern ryker ganska mycket (gjorde den när jag köpte den också, men den gick bra och jag tänkte att det säkert var en justeringssak på oljestaget). Jag tycker också att den drog ganska mycket bränsle på den här turen. Drar man på över en sjö så lämnar den en mycket rejäl boll med avgaser. Stannar man och låter den gå på tomgång så försvinner oftast koderna men inte alltid. Starta om maskinen gör ingen skillnad, koderna fortsätter om de var där innan.

http://www.hardcoresledder.com/forums/330-xfire-136-141-mtn-cat-m-series/516871-2011-800-ecu-1-ecu-17-a.html Den här tråden beskriver exakt samma problem vad jag kan förstå. Fast min maskin är absolut original, ingen effektpipa eller liknande. Och den har bara gått 90 mil.Efter vad jag har läst på de amerikanska forumen så verkar Code #1 komma som en följd av Code #17. En del har bytt sensor och behållit problemet, bytt sensor igen och blivit av med det. Dvs, sensorerna verkar lite si och så. Någon hade tydligen ett kabelbrott inne i själva kabeln, dvs det syntes inte på kabeln utifrån.

Nån som har någon idé om vad felet är? Ska försöka få en tid på måndag så ÅF får titta på den givetvis, men lite tråkigt med en så ny maskin. Plus att man oroar sig lite för att köra sönder den...

En tanke var att den tror att motorn är kall, eller att den saknar signal och därför antar att motorn är kall, drar på för fet blandning vilket till slut visar sig som #1, fel i bränslesystemet.

Puh, det var allt. Tack för att ni läste :)
 
Last edited:

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Får den ingen signal från avgassensorn så lär den väl "skydda" sig genom att feta på med soppa,men jag vet inte.
Kan ju vara glappt i kontaktstycket till avgassensorn?
Jag skulle nog ha kört så lite som möjligt och låtit ÅF kolla upp det på garantin.
Lycka till.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det konstiga är ju att det kommer efter såpass lång tid. Fattar inte riktigt vad som är annorlunda efter flera mils körning jämfört med ett antal km (det antal det krävs för att motorn ska vara helt varm). Kontakten borde ju inte börja glappa bara för att man kört typ tre mil. Sen funka igen när den kallnat och så strula igen efter några mils körning. Blir liksom inte klok på vad som utlöser felet, och varför det blir värre när man kör längre.

ÅF får kolla på det, självklart. Jag gör inga ingrepp själv när det är garanti kvar om det inte är nånting i stil med att en skruv är dåligt dragen eller att en kontakt glappar :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
avgassensorn eller kablar till sensorn låter som problemet... ÅF upptäcker om det är de.. :) Byter man sensor är det viktigt att den ligger rätt när man skruvar ner den, annars så pajjar man en ny nästan direkt. Så var det på min summit 1000, och även CF 1000 iaf. Tyvärr är dessa sensorer allt för ofta inte så hållbara, även om allt ligger rätt.

Men som du skriver så är det bara lämna in till ÅF dom lär hitta felet.. :)

btw. hur långt har maskinen gått?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Den har bara gått 90 mil (efter gårdagens körning).

Sensorn kan väl bara sitta på ett sätt? Ner i hålet och sen fixera med skruven?
 

erilar

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Hittade du/ÅF något fel, vart i sånt fall... har en M8 med liknande problem och som det verkar så är det inte själva sensorn
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
på min var det kabel brått i kontakten vid skarven min var lika som din alltså ej jämnt
 

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Har samma problem.

Kommer ecu 17 endast då den inte har kontakt med givaren eller kommer det upp när inte tempen stämmer också?

Har mätt upp givaren och den verkar funka, men är det brott så kan det varit kontakt just då men kanske inte vid körning. Får endast upp koden vid gaspådrag. Puttrar man på 5500 varv kommer den aldrig, tänkte om den får fel mängd soppa så det blir fel temp och därav ecu 17
 

gwr

Välkänd medlem
27 nov 2010
106
0
16
det var i kontakten på givarkabeln. där kabeln sitter fast i stiftet
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
På min skall givare varit bytt 2 ggr på garanti utan förbättring. Men nu är garanti slut.
Har öppnat å kollat kontakten. Stripat upp den så den inte vibrerar.
Men fortfarande ecu17. Bökigt att komma åt kontakten, då man måste ur med tanken för att verkligen komma åt.
Ganska omfattande procedur att byta kabel till ecu ( ivarjefall att komma åt).

Sugen på att sätta i ett kontaktstycke med ett motstånd, för att se om felet kvarstår. Då kan man ju lokalisera fel punkten bättre.
Någon som vet typ av kontaktstycke som används?