Hej,
Det gäller en M800SP-12, och detta blir ett långt inlägg.
Har haft problem med ECU17 och 1 mer eller mindre kontinuerligt. Man hade bytt pip sensor 2ggr på garanti utan resultat. När jag köpte så var garantin ute.
Så det var att börja leta. Efter att ha läst olika forum tycks sensorn inte vara felet. Verkar antingen vara sensor kontakten sensor eller hela stammen som byts.
Felsökning:
1. Koll av resistans över pip sensor. Kontakten sitter illa till, så måste bort med tanken för att komma åt.
Var ca 210 ohm så den är ok. Värdet ökade vid uppvärmning.
2. Passade på att klippa bort kontakten och löda in längre kablar i stammen, så kontakten kom upp högre. (slippa riva tanken för att komma åt) Kan inte hitta något glapp i kontakten, trots ivrigt mätande/ryckande.
3. Lik förbannat kommer ECU17 direkt vid provstart :mad2:
4. Klipper bort kontakten och löder in ett 470 ohm (skall motsvara normal pip temp)....fanstyget visar fortfarande ECU17.
5. Då är väl stammen ner till ECU kass. Loss med ECU kontakt, mätning stift 22 sensor temp till pipkontakt....stabila värden..rycker å sliter utan resultat...fan!
6. Mäter mot jord och får oändlig resistans...kan detta vara felet? Efter lite trixande så visar det sig att det är en separat signal jord (ej samma som chassi jord). Signal ground sitter på stift 25, även mätning där är ok.
Signal ground används på flera ställen, så det måste finns en skarv någonstans i stammen. Vet ej var.
7. Bestämmer mig för att dra nya kablar från ECU kontakten upp till sensor.
Tar ut stift 22 och 25 (tryck in vita stiftet på ECU kontakt och pressa ur med dorn inne i honhylsan)
8. Passade på att löda klämning på stift 22/25. Klippte sedan pipsensor kabeln (blå/grå) 2cm ut och lödde in ny kabel.
Samt skalade upp signal ground 2cm ut, och lödde på ny kabel (Blå/svart).
9. Lödde in nya kablarna nedanför befintlig pip kontakt.
10. Provstart...kan inte se ECU17 felt längre :bigsmile:
Uppenbarligen finns något problem i kablage som inte kan mätas fram. Har gjort lite för många åtgärder samtidigt för att kunna veta var riktiga felet sitter.
Tyvärr ingen snö hemma, så det blev bara torr gasa på lyften. Förhoppningsvis skall jag jobba i Hoting trakten om 2-3 veckor. Får prova lite då :ciao:
Det gäller en M800SP-12, och detta blir ett långt inlägg.
Har haft problem med ECU17 och 1 mer eller mindre kontinuerligt. Man hade bytt pip sensor 2ggr på garanti utan resultat. När jag köpte så var garantin ute.
Så det var att börja leta. Efter att ha läst olika forum tycks sensorn inte vara felet. Verkar antingen vara sensor kontakten sensor eller hela stammen som byts.
Felsökning:
1. Koll av resistans över pip sensor. Kontakten sitter illa till, så måste bort med tanken för att komma åt.
Var ca 210 ohm så den är ok. Värdet ökade vid uppvärmning.
2. Passade på att klippa bort kontakten och löda in längre kablar i stammen, så kontakten kom upp högre. (slippa riva tanken för att komma åt) Kan inte hitta något glapp i kontakten, trots ivrigt mätande/ryckande.
3. Lik förbannat kommer ECU17 direkt vid provstart :mad2:
4. Klipper bort kontakten och löder in ett 470 ohm (skall motsvara normal pip temp)....fanstyget visar fortfarande ECU17.
5. Då är väl stammen ner till ECU kass. Loss med ECU kontakt, mätning stift 22 sensor temp till pipkontakt....stabila värden..rycker å sliter utan resultat...fan!
6. Mäter mot jord och får oändlig resistans...kan detta vara felet? Efter lite trixande så visar det sig att det är en separat signal jord (ej samma som chassi jord). Signal ground sitter på stift 25, även mätning där är ok.
Signal ground används på flera ställen, så det måste finns en skarv någonstans i stammen. Vet ej var.
7. Bestämmer mig för att dra nya kablar från ECU kontakten upp till sensor.
Tar ut stift 22 och 25 (tryck in vita stiftet på ECU kontakt och pressa ur med dorn inne i honhylsan)
8. Passade på att löda klämning på stift 22/25. Klippte sedan pipsensor kabeln (blå/grå) 2cm ut och lödde in ny kabel.
Samt skalade upp signal ground 2cm ut, och lödde på ny kabel (Blå/svart).
9. Lödde in nya kablarna nedanför befintlig pip kontakt.
10. Provstart...kan inte se ECU17 felt längre :bigsmile:
Uppenbarligen finns något problem i kablage som inte kan mätas fram. Har gjort lite för många åtgärder samtidigt för att kunna veta var riktiga felet sitter.
Tyvärr ingen snö hemma, så det blev bara torr gasa på lyften. Förhoppningsvis skall jag jobba i Hoting trakten om 2-3 veckor. Får prova lite då :ciao: