E85 till överladdad fyrtakt

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag hänger ju på sporthoj.com under halva året. Där diskuteras fyrtaktsmotorer med en annan självklarhet. E85 är ofta en ingrediens vid hög trimningsgrad (102-107 oktan och kyler mer än 2.5 gånger bättre). Kallas till och med "racebränsle på pump"...

Är det någon här som testat?
Eller är det någon som kan reda ut för och nackdelar?
Värmen är ju till exempel en faktor som alla med mcx-kit mer eller mindre begränsas av. Och högre oktan är väl positivt vid överladd?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En stor nackdel med E85 är att det blir svårstartat på vintern.
Går att mappas så det blir bättre, men aldrig som med bensin.
En annan nackdel är ju att de behöver mer bränsle jämfört med bensin, så man kommer inte lika långt på en tank...

Som du säger är E85 väldigt vanligt när man bygger turbobilar/hojar.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
En stor nackdel med E85 är att det blir svårstartat på vintern.

Går att mappas så det blir bättre, men aldrig som med bensin.

En annan nackdel är ju att de behöver mer bränsle jämfört med bensin, så man kommer inte lika långt på en tank...



Som du säger är E85 väldigt vanligt när man bygger turbobilar/hojar.

Mer svårstartat? Varför det?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja, jag har inte koll på molekylnivå varför Etanol är mer svårstartat på vintern, men det är så.

En del bensinbolag säljer i själva verket E75 på vintern, alltså med 25% bensin istället för 15%, på grund av att få bättre kallstartegenskaper.

Många "busbilar" som byggs med turbo och körs på E85 blir svåra att starta när det är kyligare ute.
Hade själv en BMW med Vipec, var hårdstartad redan vid 0-gradigt.
Det går att få det bättre om man vet hur man ska mappa för att den ska starta vid kallgrader.
Vet att lite folk labbat med detta och fått till det rätt bra, de ska tydligen vräkas på rejält med soppa i startögonblicket.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Inte ens e85 bilar startar bra över -10 och drar 30-40% mer soppa. Annars är det inga problem starta e85 skoter 4 takt på vintern om man sätter in en separat liten tank på bara några dl med bensin i som man kopplar en vanlig billig primerpump till. Helt enkelt primar igång den som man gjorde förr på fotogen/disel traktorer. De startades på bensin och sedan slog man om till fotogen.

Fler nackdelar är att etanol tar sig förbi kolvringar så man får byta olja på halva tiden men det ser jag inte som ett problem. Man bör även köra en ventilsätes smörjande tillsats för det går hårdare åt ventiler och ventilsäten samt spridare. "riktiga" e85 bilar har annat material i ventilsäten och bränsleslangar som tål sprit bättre.

Fördelen med e85 är om man vill bygga sin egen turbo 4taktare för man slipper sänka kompförhållandet och man kan även köra utan intercooler på lägre ladd upp till 1 bar.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Härligt då skulle man har en räckvidd på ca 5mil på nytrons lilla originaltank :)
Men 1bar utan kompsänk hade vart en upplevelse att köra... även om jag tror att det skulle bli i värsta laget då nytron har lite väg högt komp standard (och bra påställd tändning).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Har motorn man tänkt turborisera mer än 10,5-1 i kompförhållande kan man inte ladda 1 bar utan ic och e85. Men upp till 10,5- 1 är det ingen fara men tändläget kan man ju måsta justera såklart.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Kan göra ett tillägg här och det är att ju kallare det är desto mer svårstartad och mer e85 och gnugg på startmotorn krävs och detta leder till att mer oförbränt bränsle letar sig ner i oljan, ja provade köra en hel vinter på e85 i en ombyggd pickis och när jag bytte olja på våren var denna oroväckande lättflytande med bara 800 mil på oljan
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har varit i tankarna på att bygga nån turbomaskin tidigare.
Var då inne på Boost variant med en liten bensinbehållare och vanlig primerpump för att väcka motorn. Får man bara igång den så går den utan problem.
Men ännu högre bränsletörst gör att aktionsradien blir väldigt kort.