E-tec och kompressor

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
såg jag rätt så såg det ut som att 2011 E-tec skulle ha nån sorts kompressor för att få 60 % mer effekt skulle ju inte vara alls illa stod i nya snowmobile undrar falldet kan stämma hade ju vart kul med en 600 på ca 180 hk :evil: stod att dom skulle börja serie tillverka dom o sätta dom i maskeinerna 2011 nån annan som har koll på detta?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
såg jag rätt så såg det ut som att 2011 E-tec skulle ha nån sorts kompressor för att få 60 % mer effekt skulle ju inte vara alls illa stod i nya snowmobile undrar falldet kan stämma hade ju vart kul med en 600 på ca 180 hk :evil: stod att dom skulle börja serie tillverka dom o sätta dom i maskeinerna 2011 nån annan som har koll på detta?
Läs igen...
Det är boysen som tagit fram ett system som reglerar avgasporten i förhållande till vevaxelläge...
Den håller porten stängd under tiden kolven är på väg upp, för att förhindra färskgaser att komma ut i avgasporten och sedan öppna efter förbränning när avgaserna ska ut...

Tror inte det minsta på detta system, De där stackars armarna och bussningarna som styr porten ska röra sig fram och tillbaka 8000 ggr i minuten... Lär inte bli långlivade...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Med 60% mer effekt behöver inte automatisk betyda på maxvarv... som jag fattat det så ska detta ersätta/komplettera pipans funktion så det även funkar på andra varv än som pipan är avstämd för. Alltså får mer effekt på låg och mellanregister.

Men att det kommer på rotax 2011 känns lite tidigt? Om man tänker på prototyp bilderna som visats, fast det kan också vara för att mer visa funktionen.

Men det känns som det behövs ett helt nytt vevhus och cylindrar så man får all mekanik intern och får bra smörjning på alla rörliga delar.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
fattar inte varfö rman vill ha mer effekt på lågregister.....variatorn driver j u i alla fall inte då.....det är ju bara på mellan varm och uppåt det är intressant med effekt..låt säga från ca 4000-5000 varv och uppåt.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
fattar inte varfö rman vill ha mer effekt på lågregister.....variatorn driver j u i alla fall inte då.....det är ju bara på mellan varm och uppåt det är intressant med effekt..låt säga från ca 4000-5000 varv och uppåt.

nu ska vi inte vara sånna;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Största vitsen i en snöskoter antar jag vara att det ska dra mindre soppa med detta system, Boyesen avgasventil + e-tek = lite soppa
Sen borde det (om jag inte tänker helt galet) funka bättre med turbo också? Vilket innebär mycket effekt :)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Största vitsen i en snöskoter antar jag vara att det ska dra mindre soppa med detta system, Boyesen avgasventil + e-tek = lite soppa
Sen borde det (om jag inte tänker helt galet) funka bättre med turbo också? Vilket innebär mycket effekt :)
låter i mina öron som kan bli många timmar i garaget om man har turbo oxå som krämen på moset till de där ;)

men kommer vara intressant å följa hur de går med de dära. :beer:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Detta tror jag aldrig vi får se..På tok för komplicerad öppning stängning.. Håller 10 mil max hur dom än gör..Vi har ju nog problem med vanlig avgasport


Vore ju bra om dom fick det att hålla längre, Men tyvärr omöjligt anser jag......:(
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. jag betvivlar starkt att effektiviteten som de talas om är i form av en högre topp HP, inte en chans, fan så bra om de nu var så
Snarare 60% bättre bränsle förbrukning eller 60% bättre förbränning, de där 60% är inte en från låt oss säga 100hp till 160hp. Att förbättra nånting med 60% och få de så snabbt i produktion hos en OEM är inte illa, vet iof inte hur länge försöks/forskningsperioden har varit.. men ja.. you get the point
 

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
haha såg nu att jag slarvade bara igenom texten haha...ibland har man för bråttom tanken verkar ju vara dog men frågan är som sagt skulle det hålla