E-tec motrorer, vilka problem finns?

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
Hej,

Jag har hört lite snack om att 800-orna måste plockas isär och att några lager måste fettas in efter några hundra mil. Jag själv har en 600:a från -09 och hade fram till igår inte hört om några egentliga problem med den motorn. Nu hade dock en kompis kollegas motor (en 600 alltså) rasat, han hävdade något problem med smörjning. Den hade gått just ett par-tre hundra mil. Någon som vet om man borde göra något särskilt nu när man börjar nå trehundra på mätaren?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
har den rasat efter 300 mil så är nånting väldigt fel. Min rev har gått 580 mil utan problem. Kan det ha missats med sommarkonserveringen för han eller ett måndagsexemplar. Sköt om maskinen så kör du lätt 700 mil utan några större ingrepp på motorn.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
eftersom att du inte har oljesmörjning på vevlagret längst ut utan där smörjs de med fett så skall detta fett smörjas in var 100ade mil..
att den havererade efter 300mil var nog bara otur..
se till att serva motorn så ska du se att den tuffar på några mil till:)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
eftersom att du inte har oljesmörjning på vevlagret längst ut utan där smörjs de med fett så skall detta fett smörjas in var 100ade mil..
att den havererade efter 300mil var nog bara otur..
se till att serva motorn så ska du se att den tuffar på några mil till:)
Nu är du väl inte riktigt rätt ute va? Bör fettas om nån gång mellan 6 o 7 hundra mil. Blir jobbigt att riva motorn var hundrade mil för att fetta om.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min 600 sdi har gått 1100 mil c.a..... UTAN infettning. Ska köra sista svängen nu i veckan. Sen funderar jag på att fetta så nästa ägare inte behöver fundera på det. Har nämligen bokat nytt. 800 etec. Ett haveri vid 300 mil beror nog på nåt annat ex fabrikationsfel på lager eller bara otur.
 

dieselanddust

Medlem
5 mar 2011
26
0
1
OK, tack för svaren! Men lite följdfrågor blir det...
Har SDI motorerna samma konstruktion och möjligt problem? Jag har aldrig hört om detta för SDI, men jag är inte superinsatt heller. Om man skall ge sig på att fetta in dessa vevlager, vad kostar det på verkstad? Är det så att det är ett större, vanligare fel på 800 e-tec än 600?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
en 09 har du ingen garanti kvar? har den gått strax över garantin så åk till den som sålt den ändå. lynx har jag hört tagit på sej några sånna som gått över garantin. obs om den är servad som den ska på aktoriserad verkstad annars är det bara att glömma att äns fösöka få förlängd garanti.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
SDI och Power Tec ska ha samma konstruktion. Finns en tråd om det. Rotax serie 3 motorer. Enligt vad jag hört så är problemet större på 800 a motorerna än 600 a. Fick ett pris på c.a 1500 för både pto och mag sida. Vet ej om det är ett bra pris eller ej.
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
J.Eriksson de går ju otroligt fort att riva ner en motor, och egentligen behöver du inte riva motorn alls, man kan plocka ur den ur chassiet, vända den uppochner och endast ta lös bottendelen av blocket och smörja lager och kontrollera packboxar på de viset.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
bara riva botten delen? känns ganska fin att se över kolvarna och kolvbultslager om man ändå har ut motorn för trillat kolv skirten ner i vevhuset spelar det ingen roll hur mycket fett du har i lagrena.

Och så länge packboxarna sitter kvar kör du lätt 1000 mil är många som skrivit dom kört det utan problem. och sitter inte pboxarna som dom ska skär den ganska snart även om du fyller på fett.