E-tec 600 varvar inte över 4300rpm

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
Jag verkar ha fått ett underligt fel på min Ranger 49. Etec 600 2016.
Den kommer inte över 4300rpm.
Inte förens man juckat lite med gasen eller kört länge, så kommer den ur detta läge.
Då går den som vanligt igen.
Det är som att den är kvar i varmkörningsläge, fast den är över den temperaturen och meddelandet i displayen släckts för länge sedan.
Jag har provat det mesta nu och förmodligen läst de trådar som finns på nätet och det verkar "relativt" vanligt men ingen som har nåt svar.
Jag har provat med den lokala handlaren, men jag skulle tro att prio där är sälja nytt och serva.
Jag har inga felkoder eller motorlampa.
Jag har rengjort avgasportar, bytt avgastempgivare, bytt tändstift och de sitter åt rätt håll, bytt båda bränslefiltrena, kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 3bar, mätt tändkablarna, kollat insugsgummina, dragit isär och satt ihop alla kontakter jag hittar, dragit i varje tråd och sett om den varit lös.

Problemet kommer vid varje kallstart/nystart på dagen och är inte nåt som dyker upp under körning senare, om man inte låter den stå en stund.

Det är ju som att det är nåt som gör begränsningen till 4300rpm, men vad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De va klurigt fel speciellt då den inte ger felkod. De enda jag kan tänka mig är att kylvattentempgivaren är på tok för seg så den visar för kall temp så motoprn går i uppvärmningsläget för länge. Kolla kylvattentempen under den tid den jävlas och sedan vilken temp den visar när den börjar gå bra. Om du har någon e-tec kompis så låna givaren eller kolla vad en ny eller beg kostar och byt på vinst o förlust.
Jo just en sak till du kan prova,,,,dra ur kontakten till kylvattentempgivaren då borde maskinen gå rel bra för den går då förmodligen i ett safemode. Den går säkert en aning sämre men den borde varva över 4300v direkt vid kall motor, den ev hoppa över uppvärmningsläget. Om de funkar så den varvar nästan helt normalt direkt från kall motor så är de mer troligt att tempgivaren är väck.
 
Last edited:
Reactions: johanhemberg

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Etec har ett olje uppvärmningsläge. Pumpen mäter hur trög oljan är. Är den för trög så begränsas varven till 4000-6000 rpm och pumpen körs extra länge i on läge för att hetta upp oljan. Det är inget jag någonsin har hört har varit något problem men kör du på en trögflytande olja?
 
Reactions: johanhemberg

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
De va klurigt fel speciellt då den inte ger felkod. De enda jag kan tänka mig är att kylvattentempgivaren är på tok för seg så den visar för kall temp så motoprn går i uppvärmningsläget för länge. Kolla kylvattentempen under den tid den jävlas och sedan vilken temp den visar när den börjar gå bra. Om du har någon e-tec kompis så låna givaren eller kolla vad en ny eller beg kostar och byt på vinst o förlust.
Jo just en sak till du kan prova,,,,dra ur kontakten till kylvattentempgivaren då borde maskinen gå rel bra för den går då förmodligen i ett safemode. Den går säkert en aning sämre men den borde varva över 4300v direkt vid kall motor, den ev hoppa över uppvärmningsläget. Om de funkar så den varvar nästan helt normalt direkt från kall motor så är de mer troligt att tempgivaren är väck.
Jag skall prova tempgivaren. Jag har inte tänkt på den eftersom jag får upp tempen i displayen.
Warm up meddelandet slutar efter 20 grader.
Jag lät den stå igår tills den var 35 innan jag körde, men ändå så gick den med begränsning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Etec har ett olje uppvärmningsläge. Pumpen mäter hur trög oljan är. Är den för trög så begränsas varven till 4000-6000 rpm och pumpen körs extra länge i on läge för att hetta upp oljan. Det är inget jag någonsin har hört har varit något problem men kör du på en trögflytande olja?
Hur hettar ojjepumpen upp oljan?, Jag menar den kan ju inte hetta upp hela oljebehållaren genom pumpfriktion för de skulle ju ta 4 dagar om ens då. De måste va något extremt komplicerad procedur typ att oljan bara går runt runt i pumpen men samtidigt ger den olja till motorn i rätt mängd?
När kom e-tec med de här systemet?
Underligt man inte hört att e-tec motorer som fastnat i uppvärmningsläget läääänge när de bytt till mer trögflytande olja än brp oljan.
Ja vilken olja kör ts på?
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Hur hettar ojjepumpen upp oljan?, Jag menar den kan ju inte hetta upp hela oljebehållaren genom pumpfriktion för de skulle ju ta 4 dagar om ens då. De måste va något extremt komplicerad procedur typ att oljan bara går runt runt i pumpen men samtidigt ger den olja till motorn i rätt mängd?
När kom e-tec med de här systemet?
Underligt man inte hört att e-tec motorer som fastnat i uppvärmningsläget läääänge när de bytt till mer trögflytande olja än brp oljan.
Ja vilken olja kör ts på?
Kan inte ladda upp bild från manualen nu men som jag förstår det är det typ en solenoid som pressar fram oljan. Tar det för lång tid att nå ändläget så hålls solenoiden igång ett tag så det genereras värme i själva pumpen så det är nog bara en minimal mängd som hettas upp. Gissar bara att det kom med etec motorerna. Gissar att oljan måste vara extremt trögflytande för att uppvärmningen ska gå jätte länge
 
Reactions: Boost III

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
Etec har ett olje uppvärmningsläge. Pumpen mäter hur trög oljan är. Är den för trög så begränsas varven till 4000-6000 rpm och pumpen körs extra länge i on läge för att hetta upp oljan. Det är inget jag någonsin har hört har varit något problem men kör du på en trögflytande olja?
Nja.. Jag hade xps oljan innan, men då var den lika skum.
Nu kör jag på Paybacks 2-stroke och ingen skillnad.

Den är så här oavsett om den kommer från garaget eller stått ute i kylan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Kan inte ladda upp bild från manualen nu men som jag förstår det är det typ en solenoid som pressar fram oljan. Tar det för lång tid att nå ändläget så hålls solenoiden igång ett tag så det genereras värme i själva pumpen så det är nog bara en minimal mängd som hettas upp. Gissar bara att det kom med etec motorerna. Gissar att oljan måste vara extremt trögflytande för att uppvärmningen ska gå jätte länge
[/QUO
Nja.. Jag hade xps oljan innan, men då var den lika skum.
Nu kör jag på Paybacks 2-stroke och ingen skillnad.

Den är så här oavsett om den kommer från garaget eller stått ute i kylan.
Ok då utesluter vi oljan . Ang tempgivaren för kylvatten så är den nog ok för den visar ju rätt temp till displayen.
 

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
Men det kan väl vara pumpen som sjunger på sista versen förståss.
Men än så länge drar den ju olja under körning.
Men det är konstigt att jag varken får felmeddelande eller warm up meddelandet (förutom när man startar under 20grader).
Jag har ju hittat ganska många trådar på Dootalk där samma problem beskrivs.
Många som hakar på och beskriver samma problem, men trådarna slutar när ingen har någon idé..
Jag har provat att återuppliva några trådar, men icke.
 

wendigo

Medlem
23 mar 2009
8
1
3
Robertsfors
Men det kan väl vara pumpen som sjunger på sista versen förståss.
Men än så länge drar den ju olja under körning.
Men det är konstigt att jag varken får felmeddelande eller warm up meddelandet (förutom när man startar under 20grader).
Jag har ju hittat ganska många trådar på Dootalk där samma problem beskrivs.
Många som hakar på och beskriver samma problem, men trådarna slutar när ingen har någon idé..
Jag har provat att återuppliva några trådar, men icke.
Jag verkar ha fått ett underligt fel på min Ranger 49. Etec 600 2016.
Den kommer inte över 4300rpm.
Inte förens man juckat lite med gasen eller kört länge, så kommer den ur detta läge.
Då går den som vanligt igen.
Det är som att den är kvar i varmkörningsläge, fast den är över den temperaturen och meddelandet i displayen släckts för länge sedan.
Jag har provat det mesta nu och förmodligen läst de trådar som finns på nätet och det verkar "relativt" vanligt men ingen som har nåt svar.
Jag har provat med den lokala handlaren, men jag skulle tro att prio där är sälja nytt och serva.
Jag har inga felkoder eller motorlampa.
Jag har rengjort avgasportar, bytt avgastempgivare, bytt tändstift och de sitter åt rätt håll, bytt båda bränslefiltrena, kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 3bar, mätt tändkablarna, kollat insugsgummina, dragit isär och satt ihop alla kontakter jag hittar, dragit i varje tråd och sett om den varit lös.

Problemet kommer vid varje kallstart/nystart på dagen och är inte nåt som dyker upp under körning senare, om man inte låter den stå en stund.

Det är ju som att det är nåt som gör begränsningen till 4300rpm, men vad?
Exakt samma fenomen har jag på min 600 etec -13. Jag har gjort alla dina tester och även tricket att lossa nån mm på gasvajern då det ska finnas ett litet glapp så trottelgivaren ska nollas i botten.
Ska även nämna att om jag kört en heldag å ska stanna för en matbit på 30 min så är skotern i ett liknande kalläge att den måste pumpgasas för att gå att varva.
Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar detta fenomen var på 600 etec!
 
Reactions: johanhemberg

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
Jag var till fjälls i helgen med barnen för lite sportlov.
Då blev jag så less på det här så jag höll bara full tumme i hopp om att det skulle ge sig eller gå sönder något.
Hips vips fick jag en felkod!
Har aldrig fått dett förut. P1477.
Det verkar ju vara nåt med avgasportarna, så man kanske får riva isär lite slangar igen och kolla noggrannare på eventuella läckage.
 

Drivis

Ny medlem
16 feb 2013
2
0
1
Luleå
Har en Ranger 2015 600 etc som beter sig likadant. Kikar man i manualen så finns ju just varvtalet 4300 med som gränsen för när RER-knappen slutar fungera. Sammanträffande eller lite väl långsökt?

Hur har det gått för dig johanhemberg , var det något kopplat till avgasportarna eller var det falskt alarm?
 

johanhemberg

Medlem
26 mar 2010
10
0
1
Östersund
Har en Ranger 2015 600 etc som beter sig likadant. Kikar man i manualen så finns ju just varvtalet 4300 med som gränsen för när RER-knappen slutar fungera. Sammanträffande eller lite väl långsökt?

Hur har det gått för dig johanhemberg , var det något kopplat till avgasportarna eller var det falskt alarm?
Falskt alarm skulle jag tro. Jag rev allt sist och rengjorde minutiöst.. Men ack..
Jag var till den lokala ÅF av BRP och fick svaret att en del bara gör så.
Nåt med någon mjukvara från 2017 som gjorde detta.
Lite skumt eftersom att jag inte bytt mjukvara sedan jag köpte den, men det har dykt upp utan förvarning.
Så, det verkar som att denna får leva vidare med detta problem.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Grabben har ju en 2015 summit 600 etec och den har vi ju inte kommit i mål med avgasportarna och dess felkoder. Men sist vi var in med den till oktan så nämnde de att vissa individer 2015 och nyare hade problem med mjukvaran och att de gick dåligt på låga varv och att de kunde sätta igen stiften. Lösningen var ECU-byte men tipset en mek hade var att se till att den blev genomvarm på tomgång (typ 40 grader) och sen ge full mutter för att blåsa ur den...känns fel på något sätt så jag har faktiskt inte följt rådet fullt ut ännu men det kanske blir längre fram om jag inte löser det på annat sätt. Hans skoter har mest problem när man krypkör i skogen på låga varv. Då sätter den felkod p1477 som indikerar att den inte når det nedre läget för raveventilerna. Jag tänkte att jag ska försöka kolla hur mycket vakuum den genererar på låga varv och jämföra det med det som används vid kalibrering. Nu har jag varit och skruvat i rave-systemet efter senaste kalibreringen så den måste väl kalibreras igen. Är ju tydligen känsligt på dessa. Värdelöst system att man inte kan nolla detta på något annat sätt. Ska även testa att shimsa ner ventilerna lite för att se om bluddrandet försvinner på låga varv.

Giljotinerna ser ju lite slitna ut men jag vet inte hur mycket detta påverkar egentligen. De kärvar inget i allafall men när den börjar krångla kan jag tänka mig att det är något som går liite tyngre eller liknande som gör att den inte orkar nå nedre positionen. Skulle ju kunna vara något fel på sensorn också.

Kontaktade även Mulle om detta men jag vet inte om jag blev något klokare av hans svar. Grabbens skoter har en spi-pipa och den hävdade han skulle bort för dessa var anpassade för en 800:a och att de sänkte effekten på dessa. Kan säkert stämma men enbart pipbyte gjorde att skotern går att provocera upp på rullen (vilket var helt uteslutet innan) och den har ett annat mellanregister och den varvar ca 150-200 rpm mer med samma viktning på primären. Så rent spontant känns det som att pipan ger en effektökning på åtminstone mellanregistret. Den blev i allafall roligare att köra. Sen har ju SPI ett annat artnr till pipor för 600 etec så jag är inte helt med på hans resonemang. Jag påpekade detta men har inte fått något mer svar efteråt.
 

Drivis

Ny medlem
16 feb 2013
2
0
1
Luleå
Tackar för svar. Gissar att det blir att gilla läget. Egentligen inte ett praktiskt problem då det går till sig efter ett par minuter, några hundra meters körning. Mer ett irritationsmoment. Man får väl se det som en fölängd varmkörning som sparar på motorn.