E-tec 600 led och allmän lek-skoter

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
Har gått i tankarna om att skaffa en ny skoter i flera år men nu jävlar ska det bli av! har kommit fram till 3st.
xrs 600 e-tec
mxz 600 e-tec
re 600 e-tec 09-10

funderar vad som skiljer sig på dessa maskiner fördelar/nackdelar
kollade på en Review på sledtrax om xrs och dom klagade på att dämparna var för hårda för ledkörning även på mjukaste inställningarna (letar inte efter en touring men vill kunna ha lite komfort och inte studsa fram) :toung:
 

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
Xrs om du vill ha en lekskoter
xrsn är för hård för gubbar som egentligen inte ska köpa en sådan.
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
Har jag rätt om att xrs är som en rs fast med snällare motor? eller är den mer mitt imellan en 600 e-tec med x paketet och en rs? Jag är 25 så inte en gubbe riktigt än=)! gör ju inga 40m hopp så om den går lika hårt som en rs så känns den inte så lockande
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
lynxen har ju bra dämpning har man hört, hur är dämpningen på re 600 e-tec 09-10 jämfört med en xrs 09-10?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
RE 09 var löjligt mjuk om man jämför med 2008 RE vet inte hur mycket hårdare 2010 är.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Däremot var ju 2008 RE betydligt hårdare än 800R och 600sdi.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
XRS:en är en replika av RS:en med annan motor. 600 e-tec motorn är väldigt snål på både olja och bensin. Tyvärr kan den uppfattas som något slö utan lite variator fix.

Chassiet ser någorlunda likadant utformat ut och de flesta förstärkningar som RS:en har sitter även på XRS, däremot i aluminium istället för stål. Räcker gott och väl.
XRS:en har bra dämpare.. KYB 40. kan gärna behöva schimsas, beror mycket på hur man kör och är som person däremot.

Lynxen är likvärdig mot XRSen. Har du tänkt att leka någorlunda i lössnön så skulle jag däremot välja Ski-doon då SC-5 boggien går lite bättre än PPSen i lössnön. Är det hoppa och led som gäller så PPS. Skulle även föredragit en Lynx från 2013 då de har den längre PPS boggien.
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
Tack då blir det en re eller mxz så slipper jag schimsa om dämparna och krångla :) tyckte när jag provsatt att re,n hade hårdare dyna och fetare sidokåpor än på mxz (båda var -10) är det för bättre vindskydd som dom är "fetare"?
 

emilcrazy

Aktiv medlem
28 sept 2011
70
0
6
Bollnäs
har 60-70k som budget så det blir en 09-10
är det något som är nytt bättre eller uppdaterat på lynxen och mxz 10or vs -09 eller är det bara utseendet?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tack då blir det en re eller mxz så slipper jag schimsa om dämparna och krångla :) tyckte när jag provsatt att re,n hade hårdare dyna och fetare sidokåpor än på mxz (båda var -10) är det för bättre vindskydd som dom är "fetare"?
Kan meddela att detta är en uppfattning vissa har, inte alla. För mig duger dämparna (KYB 40) bra som de är original. Vilken maskin du än väljer kan ha dämpare som känns bättre/sämre. T.ex. så har XRS:en mycket bättre dämpare än en vanlig MXZ då XRS dämparna är gjord för hårdare körning och har mycket mer inställningsmöjligheter. XRS och RE har liknande dämpare.

D.v.s att bara för att du väljer en XRS så måste du inte schimsa dämparna.. helt valfritt. Däremot många som väljer att göra det. Är precis samma sak med Mxz och RE. Men man bör bilda sig en egen uppfattning helt enkelt när det kommer till dämpare. Allt handlar om körstil och personlig känsla.

Hoppas du förstår lite bättre nu vad jag menar. :)