DuraPro skidgummin?

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Någon som testat dessa skidgummin? De röda som fanns för något tag sedan var tydligen för hårda och knäckte skidor?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Kört ett par vändor med mina nu. Funkar fint! Håller dom livet ut som dom påstår så blir det klockrent!
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Kört med mina i 50mil nu. Kört både puder och blötsnö. Skidan viker sig aldrig i felaktigt läge. Verkar stoppa grymt bra! I vanliga fall hade jag bytt 3-4 skidgummin. Bara gasa och slippa oron att flyga över styret känns grymt bra 👌
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Kört med mina i 50mil nu. Kört både puder och blötsnö. Skidan viker sig aldrig i felaktigt läge. Verkar stoppa grymt bra! I vanliga fall hade jag bytt 3-4 skidgummin. Bara gasa och slippa oron att flyga över styret känns grymt bra 👌
Min SKS, ställer vänsterskidan rakt upp så det tar tvärstopp eller har hänt två gånger (i detta före, hård yta mjukt under)
förhindrar detta gummi detta?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan säga så här.... Im not impressed.

Kört med dom i 100mil å bägge har knäckt sig längsgående. Syntes ej ovanifrån men när jag inspektera dom så hade plasten i skidan knäckt dom underifrån.
Utöver detta så har dom förstört mina skidor då dom sväller så otroligt vid slag.
Något måste ge vika. Gör inte gummit de, så far plasten.
Har aldrig varit med om så glappa skidor som jag fått nu med dessa gummin.
Utöver detta har dom också ett viloläge där skidspetsen pekar lite mer neråt än vad org gummi gör.

Nä som sagt. Jag är inte imponerad!

Kastade på mina slp PP fastän jag inte gillar dom i blöt å tung snö.
Där har jag kört 2 säsonger på samma skidgummin och dom funkar fortfarande bra.
Samt är dom helt spikraka i alla led = inge glapp!
 
Reactions: suregom

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
En sak till. Jag känner han som är distributör på dessa i Sverige och vill han inget annat än väl. Så de tar emot lite att ge kritik...
Men jag anser ärligt att de finns förbättringar att göra på dessa gummin.
Förmodligen skulle dom varit lite mindre i storlek.

Har sett fler skidor som gått samma öde som mina tyvärr :(

Kanske går att kapa av hörnen lite på dom för att ge lite mer luft...
 
Reactions: suregom

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Davajn, är det en slump att du dissar en produkt som företaget du är ambassadör för inte säljer för ett rekommendera en annan produkt som kanske lägligt vis finns att tillgå där?
Eller har du en körstil där träd å annat bråte knäcker skidan, gripper är ju inte känd för att vara en hållbar skida i allmänhet så det kanske finns eftermarknads skidor som håller bättre till din polaris. 10-20 mil per original skidgummi brukar ju annars vara en rimlig riktlinje på polaris.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag kör med DuraPro på min -19, skidorna ställer sig inte rakt upp som de gjort tidigare efter någon mil. Har inte inspekterat mina skidor och gummin men jag upplever att det fungerar riktigt bra. Skidan "gungar" lite när den är i luften pga att det inte är något tryck från skidgummit i det läget men jag har inte upplevt att den hamnar längre ner eller upp mot original (inte funderat speceillt mkt på saken). Körde med BRP gummin förra året och det fungerade väl också dock fick jag bryta in gummit för att få dit bulten, med durapro behövde jag bara lägga ner spindeln och skjuta genom bulten, enklare än med original t.o.m. vart överraskad över passformen.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
JRO dom säljer durapro så nää de argumentet håller ej.

Jag hade gärna sett detta som en lösning som löser allt. Vore helt suveränt! Hatar att byta skidgummin....

Hela skålen runt skidgummit har bångnat ut åt alla håll. Hålen till hylsorna är nästan helt ovala.
Hålen blir dock ovala även med org skidgummin. Men jag har inte varit med om att dom slitits ut så här pass mycket under så kort tid.
Så jag tror de blir en viss accelererad påfrestning av gummit.

Har några idéer som jag tror kan funka. Tänker jag ska prova det nästa år med ett par durapro som jag kommer skära till.


Men som du säger JRO. Grippern är inte känd för att vara en hållbar skida. Den är väldigt lätt och mjuk i sin konstruktion. Vilket ju i sin tur gör att det blir extra markant när man monterar skidgummin som är så pass stadiga.
 
Reactions: Bola

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har kört med dem senaste helgerna. Håller skidorna bra i plan.
Dock är de nog väl styva för tö som var förra helgen, skidorna viker sig istället.
Pest eller kolera.