Duells plastskidor ?

melle79

Ny medlem
17 nov 2004
2
0
1
SUNDSVALL
Tänkte fråga i leden vad ni tycker om Duells plastskidor.
Hur beter dom sig i snön, på leder mm ?

Ni som har testat eller som kör med dom, Vad tycker ni?
För och nackdelar...
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
helt underbart att köra med plastskidor... Jag har SLP och dom känns då jävligt bra.. de var ett tag sen jag jämförde men ja har för mig att plastskidorna spårar mindre och naturligtvis känns skotern inte lika framtung på nåt sätt.. man märker inte av skidornas tyngd i styret på nåt sätt... de är jävligt härligt iallafall.. enda nackdelen jag vet är att bulten som skidan tiltar runt håller endast fast skidan innifrån.. de är lite krångligt att förklara men om man har otur och kör på en sten eller nåt annat hårt så kan aluminium plåten vika upp sig så skidan lossnar.. de kan man förebygga genom att sätta rejäla brickor på vardera sida om aluminiumplåten så bulten klämmer fast skidan "utifrån" också.. de ska ju inte klämma men asså.. Jag kan ta bilder om du är intresserad.. det är inte ett stort problem så fördelarna väger över nackdelarna...
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
Lundströms maskin i Kiruna har riktigt billiga SLP "slt" skidor.. kompletta går dom på 3400:- och det är kanonskidor.. var med i senaste Snowmobile ett test och dom och minns jag inte fel så var dom "vinnare" av det testet.. normalpris på dessa skidor är runt 5200kr..

Lundströms
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Skid dilemma...

Har vart in o kollat på lundströms sida men hittar inga SLP skidor, måste man ringa o fråga ?
Häggroth kanske vet..Är det nån som har provat andra efter marknads skidor på sin maskin vilka funkar bäst för allround körning.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
SLP Powder Pro sägs vara riktigt bra till all körning. Fast för det priset hade jag inte tvekat på att köpa ett par SLT heller. De är väl mer gjorda för ledkörning egentligen "straight line tracking" som de heter.
 

Häggroth

Välkänd medlem
1 aug 2004
188
0
6
41
Kiruna
www.system-1.se
mm dom är gjord för ledkörning först och främst, men dom skäms tydligen inte utanför leden vad jag har hört heller..

Hörde nått om att powder pro skidan gjordes efter SLT skidan, med lite ändringar för att få extra bra flyt i snön..
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Just nu känns det som vilka skidor som helst är bättre än Lynxens original precision skidor, tänkte även kolla om man hittar 01ans skidor på nån skrot. Sno pro skidan är ju inte heller så dyr 3500 paret med styrstål.