duell´s skidor??

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
hejsan har en fråga har tänkt att byta bort mina skidor på reven
och fick ett kanon pris på ett par sno-pro skidor från duells
säljaren som jag känner hadde tagit hem dom på beställning åt en kund som inte hämtat ut dom så nu till frågan.
är det någon som provat dom och isåfall vad tyckte ni?
hur är dom på led och utanför leden?
funkar dom som touring eller för lite häftigare tempo?
jag vet att det finns bättre skidor till revarna men är det typ halva priset
mot slp skidorna så skulle jag vilja veta om dom bara är hälften så bra
eller kanske åker jag bättre på presicion skidorna????
en annan försäljare försökte lura på mig plast belag för att få bättre
flyt i det lösa föret men jag vill ju kunna styra inte bara flyta.
är det någon som provat dom? blir det kanske bättre styr förmåga?
eller finns det nått annat tips på att förbättra styr förmågan till nästa år
kommer ju alla ski-doo med nya skidor med namnet pilot och dom lär ju
inte bli billiga men dom kanske styr????
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jag bytte skidor på min Enduro 700 02a från precision till 01ans enkelköls skidor skillnaden blev mycket stor,den styr mycket bättre på lössnö skillnaden på hårt underlag är kanske inte lika stor men det är ju på lössnö precision skidan är dålig.Om jag var du skulle jag byta direkt om du får ett bra pris på dom.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Vad kostar sno pro-skidorna?
Det är inte bara REV-skidorna som styr dåligt kan jag säga! Det kom ett par deci snö igår,och föret var ganska löst.
Dubbelstålen på F6:an styr NADA i sånt före och fast jag vet om det,så for jag rätt fram i en kurva och parkerade med en björk mellan skodorna! Om nån inte visste det så kan jag säga att jag högljutt klargjorde att jag inte är så religös,om man säger så.
Det var tur att ingen av Arctics skidutvecklare var på plats just då!

Så tragiskt uruselt att man inte har nån styrning när det snöat!
"Minskad spårkänslighet!" Pha! Jag har hellre en spårkänslig skoter än en som inte har nån styrning!!

Måste man byta skidor,eller räcker det med att byta styrstål?
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jadu Håkan det där känner man igen,jag lyckades kröka en trailing arm på jungfru färden med Lynxen tur att farten var så pass låg att inget annat gick sönder. Just då var inte Lynxen mycket värd. Skotern var sprillans ny med 2 mil på mätarn. Efter skid bytet är det en helt annan maskin o köra, lite spårkänslig men den far dit vars jag vill...
 

sxViper

Medlem
5 jan 2005
38
0
1
Ludvika
Är det sno pro skidorna som har plastbelag? har inte testat dom men om man tittar på dom så ser dom inte särskit bra ut. fattar inte att man sätter plast belag på plast skidor. Har hört att många sätter på 440 skidor på reven och dom ska vara billigare än SLP. Däremot har jag testat en rev med SLP powder pro och det var en enorm skillnad. Styr som f-n på led, nästan så den blir lite nervös, och i pudret är dom helt outstanding!
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
hejsan har inte kunnat svara i helgen har ej haft tillgång till data men haft roligt ändå sno pro skidorna bettingar ett pris på 3475:- komplett med styr stål men jag skulle få dom för typ 2500:- har inte tittat på dom i verkliga livet så jag vet inte om dom har plastbelag på men hadde inte lynx det för några år sedan och dom gick det att ta bort så funkade dom bättre men det är ju inte säkert att det funkar på sno-pro skidorna var i funäs och åkte för ett par helger sedan där funkade dom bra på morronen men på dan kom det lite ny snö plus at det blev lite uppkört i spåren så då var det lika intressant vid varje kurva hur bra eller hur dåligt det skulle styra.
i helgen ska jag ut och åka på massa små leder i skogen så man får väl se
vilken björk eller tall jag planterar skotern i som ett bomärke.
O.B.S. tänk på en sak. skotrar är mjuka trädstammar och skidstavar är hårda..
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Jag har satt på Sno Pro-skidor på min ExciterII och tycker dom funkar helt oklanderligt, jag har dock inte haft den möjligheten att jämföra med andra plastskidor, så hur dom står sig mot SLP:s, C&A och precisionskidor har jag ingen aning om. Sno-Pro:s skidor består av fem delar: Underskida(eller plastbelag om ni vill), överskida(skidstomme), skidkrok, coromantstyrstål och alufäste. Dessa delar kan köpas separat som reservdelar så dom är alltså fullt renoveringsbara om olyckan skulle vara framme, vilket blir billigare än att köpa en ny skida... Skulle man vilja ha mer bärighet så köper man det bredare "plastbelaget" och får då en "mountainskida". Byter man skoter så köper man ett annat alufäste och flyttar över skidorna. Jag tror inte att det är nån hit att köra utan underskidan,för jag tror att kölen sitter på underskidan.
 

Kisse

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Insjön Sverige
Håkan K. skrev:
Vad kostar sno pro-skidorna?
Det är inte bara REV-skidorna som styr dåligt kan jag säga! Det kom ett par deci snö igår,och föret var ganska löst.
Dubbelstålen på F6:an styr NADA i sånt före och fast jag vet om det,så for jag rätt fram i en kurva och parkerade med en björk mellan skodorna! Om nån inte visste det så kan jag säga att jag högljutt klargjorde att jag inte är så religös,om man säger så.
Det var tur att ingen av Arctics skidutvecklare var på plats just då!

Så tragiskt uruselt att man inte har nån styrning när det snöat!
"Minskad spårkänslighet!" Pha! Jag har hellre en spårkänslig skoter än en som inte har nån styrning!!

Måste man byta skidor,eller räcker det med att byta styrstål?
Du kan börja med att släppa främre boggidämparen, o jag garanterar att det blir bättre. Sen om du inte är nöjd med det, så sätt på enkelstål på skidorna. För det är inget fel på skidorna. Jag tror att du har för lite skidtryck, o det brukar visa sig ganska tydligt i ny snö på leden. För jag hade samma problem, man fick liksom bromsa ner skotern i kurvorna när det är ny snö i spåret.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Kisse skrev:
Du kan börja med att släppa främre boggidämparen, o jag garanterar att det blir bättre. Sen om du inte är nöjd med det, så sätt på enkelstål på skidorna. För det är inget fel på skidorna. Jag tror att du har för lite skidtryck, o det brukar visa sig ganska tydligt i ny snö på leden. För jag hade samma problem, man fick liksom bromsa ner skotern i kurvorna när det är ny snö i spåret.
Nu vart skotern stulen,så jag hoppas tjuven far rakt fram i en kurva och in i en tall och bryter ryggen! :mad:

Men upplysningsvis så hade jag spännt balataremmen och framvagnsdämparna för att få mer skidtryck. Dämparen fram i boogien ville jag inte slacka på,då den hade en tendens att slå igenom när man stod upp och körde lite hårt.
 

olleK

Medlem
26 jan 2005
24
0
1
Boden
sxViper skrev:
Är det sno pro skidorna som har plastbelag? har inte testat dom men om man tittar på dom så ser dom inte särskit bra ut. fattar inte att man sätter plast belag på plast skidor. Har hört att många sätter på 440 skidor på reven och dom ska vara billigare än SLP. Däremot har jag testat en rev med SLP powder pro och det var en enorm skillnad. Styr som f-n på led, nästan så den blir lite nervös, och i pudret är dom helt outstanding!
antagligen för att inte skidorna ska nötas!