Dubbelrör arctic cat 800 2012-2017

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Hej!

Har gått och grubblat mycket på att skaffa dubbelrör till min maskin, en sx 2013 med en 2012 arctic cat 800 HO motor med insprut.

Att köpa nya rör är helt uteslutet då dom går lös på nästan samma peng som ett beg turbokit.

Har vi någon som gjort det här? Utgått ifrån 600 rören och ändrat stingerdiameter och volym på piporna?

Funderar mest på att köpa billigare begagnade pipor ifrån gamla chassiet t.ex. en 2011:as arctic 800 sedan bygga om så dom går ner i chassiet.

Någon som har några värdefulla tips och har gjort något liknande?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De blir mycket jobb och stor risk att piporna inte ger mer effekt än en singelpipa. Inte ens alla modellanpassade dubbelrör ger mer effekt än singelpipor. Du har större chans till högre effekt med singelpipa.
Men men de vore kul om du orkade prova. Du måste skaffa en bondocker box eller likn för att kunna ställa tändning och bränsle. Räkna med många timmar i bänk!
Volymen behöver du inte tänka på den ger i regel bättre effekt på fulla varvtal med mindre volym med förlust på lägre varv. Men däremot tuningländen är viktig! Lista ut vilket varvtal piporna ska dra till på sx600 och sedan funderar man om man vill dra 800an till detta varvtal. Men de går förlänga piporna om varvtalet är för högt på sx600a för då sänks varvtalspiken.
Även krökarna måste förstoras breddas men de är lätt jobb typ bara klyva dem 30cm in i kröken och glesa isär dem o in med en plåtremsa svets klart. Stingerrören måste såklart vara grövre och ljuddämparna får inte strypa mer än stingerrören. Jag skulle byggt med 34mm inv mått på stingrar för att ha möjlighet att stoppa in mindre insatser vid ev bänkning. De är inte omöjligt de går strypa ner till 32mm för allroundåka och ända ner till 28mm för dragrace och crossåka. Men man börjar på 34mm för säkerhets skull.
. Om tändkurvan medger lika höga varvtal som sx 600an så kan man även porta 800an så den drar till de högre varvtalen så slipper man förlänga piporna, de ger störst chans att nå höga effekter.Jag har portmallar från en grym portning som D&D gjort så jag kan porta cylindrarna om du vill. Med den portningen kan du dra motorn till 9000varv om du vill men de ger bra effekt redan vid 8400varv . Den portningen går även att köra med singelpipa helst lite kortad för högre pike varvtal minst 8400 varv.
Med detta sagt så har du störst chans till högsta effekt och bra register med en singelpipa. Men viktigast är en ställbar box typ Bondocker där man kan ställa både tändning och bränsle.
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Nja, eller så bygger du ba grövre stingers bara och kör på det, fast mäta dom först då det kanske inte behövs

tex brp factory twinpipes har samma pipor till 600 å 800, olika insatser till stingern bara.
Det blir inte samma effektpeak som 600an, den kommer tidigare men det kan ju va fint att inte behöva varva 800an närmare 9000rpm

Obs det är inte säkert det kommer funka bra, men inte säkert du måste bygga om heller.

Inte säkert du har tändning på varven piporna trivs på men skaffa bränsle och tändbox så är det lugnt. Peak varv är rätt enkelt att räkna ut om du mäta längden på piporna