Drivaxellager Switchback -05

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Hade lös vinkelväxeln till hastighetsmätaren och upptäckte att drivaxellagret på frisidan är dubbeltätat:hmmmm2: Ska det verkligen vara så?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
vad menar du med frisidan ? är det lagret som sitter på nedre drivaxeln=samma som där vinkelväxeln satt? då ska det vara dubbeltätat och menar du lagrena som sitter i kedjehuset så brukar en del sätta i vanliga 6205 iallafall på iq chassina och även där köra med dubbeltätat jag kör så
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Jag menar lagret som sitter bakom vinkelväxeln.....första gången jag sett att det sitter ett dubbeltätat lager på den positionen....Nackdelen med dubbeltätat där är ju att det inte går att smörja lagret via smörjnippeln...
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
Japp...smörjnippeln sitter på vinkelväxeln men hade inte det suttit ett dubbeltätat lager så hade det blivit smort av samma nippel. P
å alla andra skotrar jag haft så har smörjnippeln på vinkelväxeln haft den funktionen därför vart jag förvånad när ja såg den här lösningen.....
 

Zman

Aktiv medlem
31 dec 2006
62
0
6
Luleå
man kan pilla bort tätningen på vinkelväxelsidan så smörjer du samtidigt. det gjorde jag....
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
På min gamla 500 sitter de tätade lager med rundad ytterbana. De smörjs igenom
hål i den yttre banan. Funkade inge bra orginal, men efter lite modifering så pressas
nu fettet från vinkelväxeln igenom lagret och ut på insidan.