Drivaxellager sitter inte tajt

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Tja

Bytte nyss det drivaxellager som sitter i kedjehuset. Märkte att lagret glappar en halv millimeter eller så i axiell led. Rullar man den inre ringen så följer även den yttre med lite grann.
Kan detta vara skadligt på nå sätt, att det nöter? Eller är det bara tuta å köra?
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Glappar lagret på själva kedjehuset så är jag ganska säker på att det nöts snabbt..följderna blir nog mest troligt spräkt kedjehus eller liknande.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Aj, lät inte alls bra detdär :(
För att vara väldigt tydlig gjorde jag en snabb bild. Det är i den ledden som glappet är ca ½ mm. I radiell led märks glappet inte av men som jag sa tidigare så sitter det inte så tajt eftersom den yttre banan följer med en aning då lagret snurras.
 

Attachments

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Fäst det med Loctite lagerlåsning. Yttre banan får absolut inte snurra med! Om du vill få bättre passform i lagerläget kan du slå några körnslag med vass körnare i alu-godset där lagret ska sitta, innan du knackar in lagret. Varje körnslag ger en liten "vulkantopp" som nyper fast lagerbanan.
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Tack för svaren, får se hur jag gör. Konstigt att det ens kunde bli så i första taget.