Drivaxellager Ranger Lts -96

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Hej, jag skulle uppskatta lite hjälp om nån har koll på detta eller kan gå ut i garaget och kolla på sin. Jag rev ut mattan på min Ranger 377 -96’a men för att kunna göra det var jag först tvungen att dra av drivaxellaget - medans drivaxeln var kvar i tunneln. Alltså den inre lagerhållaren (mot drivhjulen, och inte den som är delad med muttrarna på) satt på utsidan av tunneln - alltså båda hållarna var på samma sida av tunnelväggen. Därför var jag tvungen att dra av lagret på plats innan jag kunde ta ut drivaxeln ur tunneln åt andra hållet. Jag har bytt matta på flera skotrar och tror aldrig jag behövt hå tillväga så här - det kan väl inte va rätt?? Ser att nån tidigare ägare meckat bort ett lager nån gång för att det är kapat med rondell i axeln där lagret sitter. Nån som vet med säkerhet eller har en ranger lts/king som kan va sjyst och kolla efter eller ta en bild och posta här hur det ser ut? Alltså frågan är om de liksidiga lagerhållarna ska sitta på var sin sida om tunnelväggen - så att man på så vis inte ska behöva ta lös lagret för att byta matta. Tack på förhand //mvh Jonas
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Jag har bytt mattan på en sån. Fast en lynx Light 377 . samma skoter, chassie och motor. Men bara 320 lång.

Detta var dock för 10-14 år sedan. Men vill minnas att det gick smärtfritt och inte nå krångel

Bra maskiner ranger 377.
 
Reactions: Fredriksson

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Tack för svar! Tycktes se på tunnelns insida (av ingen nötning) att det aldrig varit någon lagerhållare på den sidan så slutade inte bättre än att jag satte ihop allt igen som det var. Men det känns mycket underligt 🤷🏻‍♂️
 
9 mar 2019
1
0
1
51
Umeå
Tack för svar! Tycktes se på tunnelns insida (av ingen nötning) att det aldrig varit någon lagerhållare på den sidan så slutade inte bättre än att jag satte ihop allt igen som det var. Men det känns mycket underligt 🤷🏻‍♂️
Hej
Jag håller på byta matta på en Lynx 5900 och har samma problem att båda lagerhållarna sitter på utsidan tunneln.Fick loss lagret med avdragare men hur ska man lyckas pressa fast lagret på plats i tunneln?