Drivaxelfråga Arctic

29 okt 2010
12
0
1
Piteå
Hej!
Har en Triple touring där drivaxeln gick av i kedjehuset med mindre roliga följder (bla spräckt kedjehus).

Beställde en beggad drivaxel från en thundercat -94 där både drivaxeln och drivhjulen skulle vara identiska. Denna drivaxel skiljer sig dock. Istället för att ha en invändig gänga har denna "nya" axel en utvändig gänga i kedjehuset.

Hur ska man göra för att allt ska sitta på plats? Fick inte med några andra delar. Är ju back på skotern viket gör att det ska sitta en fjäder längst ut så att backdrevet kan åka in- och ut. Hur hårt ska den sitta?
 
29 okt 2010
12
0
1
Piteå
Jodå, det var där jag kollade så att drivaxeln till min TT -99 och att den från thundercaten skulle varalikadana. Men det var de inte. Läste på något inlägg att de har bytt ut drivaxlarna till kraftigare där gängningen är utvändig istället för invändig. Är det någon här som vet i vilken modell det blev standard så att jag kan kolla upp sprängskisserna i Browns? Har kollat den sidan till sinnes men hittar inte den drivaxeln någonstans. Drivaxeln som jag hade heter 0602-487. Den nya vet jag inte vad den har för nummer...
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Har det löst sig ? ,,, det är i alla fall den yttersta delen du drar fast med bulten , om du kikar på spräng skissen . Part 18 som du byter ut mot en annan , som det är insex fattning i och gänga som passar drivaxeln du köpt ny (beg)

Hoppas jag förklart så du förstår .

:ciao:
 
29 okt 2010
12
0
1
Piteå
Har det löst sig ? ,,, det är i alla fall den yttersta delen du drar fast med bulten , om du kikar på spräng skissen . Part 18 som du byter ut mot en annan , som det är insex fattning i och gänga som passar drivaxeln du köpt ny (beg)

Hoppas jag förklart så du förstår .

:ciao:
Vet du vad den delen har för part nr.? Fick bara drivaxeln utan någon bult eller några andra delar. Har haft ett helvete, har fått tillverka en 5cm lång "mutter" med två olika gängor i. En som passar på drivaxeln och en som passar till den gamla bulten. Tur att svärfar har metallsvarv och gängtappar i alla möjliga storlekar. Det skulle ju vara trevligt med originaldelarna så att man vet att allt blir rätt. Vet inte hur det ska sitta för att backen ska fungera optimalt.