drivaxel rave 800 sp -01

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
Hej, håller på att byta matta på min rave 800sp -01, men får inte lös axeln, har tagit bort drevet på transmisions sidan och lagerhållare och låsring på variatorsidan, men får inte lös axeln? vad gör jag för fel?
vilket håll ska axeln åt? inte måste jag ta lös hela transmisionskåpan`?

mvh adrian
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Jag hade samma problem, slutade med att jag tog bort hela kedjehuset och bromsen, gick fort med mutterknackaren. :cool:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det skall inta vara några problem på den maskinen.

Tryck upp mattan så att gummi knobbarna släpper sitt grepp om drivhjulen tryck sedan axeln åt variator sidan och haka sedan ur axeln ur kedjehuset....

Klart !


.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
efter som att det är 4 drivhjul så är det enklast att ta bort kedjehuset, när jag hjälpte en kompis att byta matta på hans rave 800 så tog vi bort kedjehuset sen var det busenkelt att lirka ut drivaxeln, tar ju bara 5 minuter extra att ta bort kedjehuset
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
ja, lättast är nästan att ta lös kedjehuset. men det går om man tar ut lager ur kedjehuset och lirkar lite på axeln så kommer den lös, men det är ett jäkla gorm i onödan när det är lätt att ta lös hela huset.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Brukar alltid ta som vana å ta bort kedjehuset, blir 10ggr lättare och sen kan man passa på att kolla skicket på lager/tätningar i huset så det är helt klart värt dom 3 extra min det tar att montera bort det.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
sitter ju no slip på den där, du måste lyfta mattan så nockarna som driver i matthålen inte är i matthålen om du förstår? dra axeln mot variatorsidan.

går den fint än förövrigt? =)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sitter ju NoSlip drivhjul på den där.
Du måste lyfta mattan så nockarna som driver i matthålen
inte är i matthålen om du förstår !
Dra sedan axeln mot variatorsidan.
Original sitter det inte NoSlip drivhjul på den där maskinen !

Även om det sitter NoSlip drivhjul skall man ej behöva plocka lös kedjehuset....
Har själv bytt på flera ZX/EVO/REV/R-Evo chassi och det har inte behövts.


.
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Original sitter det inte NoSlip drivhjul på den där maskinen !

Även om det sitter NoSlip drivhjul skall man ej behöva plocka lös kedjehuset....
Har själv bytt på flera ZX/EVO/REV/R-Evo chassi och det har inte behövts.


.
ne men de är min gamla skoter så jag vet att de sitter no-slip på den. kjedjehuset kan sitta kvar.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är det 2,52 delning på mi rave 800 -02 på drivhjulen ?
och så undrar jag hur många kuggar det är original eftersom jag funderar ifall det är satt mindre på min.