Drivaxel 2006 M-serie.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Jag har letat på forumet men hittar inte det jag vill veta...... Hur i hela h-vete får jag lös drivaxeln från bromsokshållaren/lagerhållaren????? Har kikat på en amerikansk sida å då bankar man bara ut den med en träkloss men icket på min maskin, har spöat och sprayat och spöat.
Nån som sitter på nått bra tips.

Och ja: DD:n är lös (ligger på bänken) och bulten igenom drivaxeln är bortplockad, likaså mutter som håller bromsskivan.



AAAAAAAAAHHHHHH!!!! Och nu spillde jag ut kaffekoppen i knät åxå!!!!! FAN!:mad2::mad2::mad2::mad2:
 

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Hade samma problem på min, satt som f**n! Men de är bara att spöa för att få ut den. Träbiten har man ju för att inte förstöra gängorna på axeln men jag fick använda en specialare som ja lånat. En lös mutter från drivaxeln som är fastsvetsad på ett ca 10cm långt rör så man kommer åt me hammaren.
De svarar ju lite bättre än träbiten då den flexar lite när man slår :) Fixa nåt liknande eller hämta en större slägga och fortsätt med träbiten!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Mmmm..... Jag har använt vedträn hittills men det slutar bara med att jag måste spöa lös vedträt sen när drivaxeln har borrat in sig trät. Tack för tipset, jag måste bygga mig nått fiffigt specialverktyg.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Så där ja........ En trasig mutter att kasta i skrotbingen och en drivaxel som fortfarande sitter som berget....... Nu ska jag åka till smidesverkstan här i stan och fixa mig lite material för att bygga mig ett specialverktyg så jag kanske får lös skiten??!!
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
HAHAHAHA!!! Äntligen!!!!!!:cheer2:


Smidesverkstan svarvade ett don åt mig så nu jä_lar fick jag lös axeln.
 

novax

Välkänd medlem
30 aug 2004
160
0
6
Västernorrland
Nu har du ju redan fått lös den men.... annars tar du en lång gäng stång genom axeln och gör en "avdragare" med lämpligt material, lite mindre risk för att du har sönder nått när du drar ut den istället för slå.