driftsäkerhet

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej
Surfat blocket, forum, youtube ja allt i princip, snackat med kompisar...

Jag är sugen på en skoter typ lynx rave, rev, snopro xc eller likanade. för runt 50-60000
Men i allt mit surfande läser jag MYCKET om problem, antar att de flesta som skriver är just de som har problem, dom som inte har det behöver ju liksom inte engagera sig.

Jag vill ha en skoter som inte strular (mer än nödvändigt...) kommer nog inte köra våldsmycket då man är 2-barnspappa men ~150 mil/år kanske.

Kommer bli mest ledkörning och hopp i naturhopp, kanske kör jag lite crossbana mmed beroende på vad jag köper.

Men om i princip alla motorer finns det folk som säger att dem är skit??

Är mer chassiekåt än motorkåt så om jag får 115 eller 145 hästar spelar inte stor roll.

Hur är driftsäkerheten i 600-klassen? kan man köpa en lynx re? snopro xc/sx? måste man serva den för 10000/säsong? drar de 4l milen vid hård ledkörning? (orkar inte släpa på dunk varje gång jag ska på längre tur.. hade ju velat köra från sundsvall till fjällen ibland...)

Aja det jag vill fråga är vilken skoter tål stryk och gör att jag inte behöva oroa mig för ras? (mer än nödvändigt..)?

Finns några ski doo rs600 -08 för strax över 60 på blocket, ska man vara rädd för dem? Enda jag inte är sugen på är yamaha (helt utan grund...)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Oftast så brukar ju rs:en vara ganska hårt körda med, finns många riktigt fina också, men då är priset det stora problemet tyvärr. Om dom är crosskörda så är väl fjädringen på dom ska du kolla om det inte är renoverade dämpare nyligen! Kolla även så chassiet är rakt och sprickfritt! :)

Annars har vi ju Lynx Re 600 SDI -07/-08 som är fina maskiner som jag har hört bra om! :)
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Hej och tack för svar.
Jo jag misstänker att de flesta RS levt ett hårt liv, men dem som är tävlingskörda är ju troligtvis väl underhållna med, vem vill köra cross med ett lik?

Lynx re verkar fina, men tycker dem känns "dyra" i förhållande till övrigt. speciellt ski do xrs -08 och frammåt som är ett nyare chassie (därmed inte nödvändigtvis bättre...)

Vilken cross-skoter är mest lättkörd, lätthoppaD? hur står dem sig vad gäller driftsäkerheT?
- skidoo xrs
- lynx re
- iq r/rr
- snopro sx/xc

är ju dem jag egentligen är mest intresserad av...
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det är ju en omöjlighet att hitta en skoter som är perfekt till allt. Till ledkörning/långkörning och vad gäller driftsäkerhet skulle jag säga Yamaha 4-t. Dom bara går och går, drar lite soppa. Men då är ju den inte speciellt "perfekt" för crossbanan direkt. Inte den optimala att hoppa runt med i naturen heller men nog går det.
En RS 600 därimot passar ju kalasbra på crossbanan men det är ju inte en skoter att rekommendera för långkörningar. Drar mycket(mer) soppa och betydligt mer skruvande än i en yamma.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
jo, jag hajjar att dem inte är de driftsäkraste, men hur är dem i förhållande till varandra? är inte så intresserad av yamaha och 4-taktare...

Vill ha en lättkörd snabb skoter som inte begränsar mig. Jag vill dock inte köpa den som drar mest soppa och strular mest.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Rotax största problem har ju varit 800-motorerna både vad gäller i motor samt remproblem. Så med en 600 klarar du dig iaf bättre. Hade förr en XP600 SDI och var toknöjd med den, gick kanonfint och drog lite soppa för att vara en 2-taktare. Vet inte om det skiljer något på SDI motorn före och efter -08 när XP-chassit kom.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Av mina erfarenheter så är SX/XC 600 och IQ 600 R mindre känsliga på bestyckningen än RS/RE 600, annars skiljer det inte allt för mycket om hur mycket spö chassiet tål.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
ok tack, rotax sdi verkar riktigt fina, har inte polaris artic nån motsvarande motor i sina racechassin?
Hur är iq600 cfi?

Gillar att sno pron är lite ängre med, känns endast som en fördel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Inget märke har ju någon insprutare i något av sina racechassin.
närmsta är väll arctics 500cc i race chassiet den har vad jag minns insprut men bara 80hästar och lite enklare dämpare, skiljer säkert mer också.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Motorn i IQ RR är väl rätt driftsäker, däremot går den ju plåga igenom en del soppa. Nu ville du ju kunna göra långstyrningar utan extradunkar, annars tror jag att en sån skulle kunna passa dig.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
ok tack, rotax sdi verkar riktigt fina, har inte polaris artic nån motsvarande motor i sina racechassin?
Hur är iq600 cfi?

Gillar att sno pron är lite ängre med, känns endast som en fördel.
Om du skulle kunna tänka dig rev chassiet så har du ju
XRS 800/ 600sdi
Riktigt fina skotrar, som en 440 med dom bästa delarna från org, i plockad med "bra motor", och ett par snygga kåpor på de, bättre kan de inte bli. Klart bäste reven
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
i värsta fall får man väl ta en dunk, iq rr verkar fin, den är lite snällare än iq r? eller är det tvärrtom?
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Man måste ju alltid kompromissa helt klart.
Åker nu iq med trimmad 800 motor, bränsle slukar den, ingen långkörning om ja inte vill ha med mig dunkar men ack så rolig den är å köra. Och vilken maskin å sluka gupp å hopp!
Första dyra skoter var en phazer mtx å gudars vilken maskin det hade varit med värre dämpare å motor. Varför är inte yamaha något att fundera på? mer driftsäker maskin får du leta efter, 07-08as phazer får du billigt, nya dämpare å du har en skoter som passar dig som handen i handsken. du var inte så motorkåt så 80hk har du kul med, inge körning på rulle men väl klättra å hoppa!
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
köra på rulle skiter jag i känns det som, bara den reser på sig inför diken, gropar, dropp mm.

Kanske skulle ta och fundera på en yamma, en kompis kompis kör en ny phaser kanske skulle tigga till mig en provtur.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
meddela vad du tycker sen. Phazern blev lite av en flopp då dom kom då folk trodde 80hk var mer än 80hk å lessna. Men 2t 500cc har inte mer.
Vill du ha värre å köra så äre ju nytro på yamaha sidan, dock aldrig kört men väl suktar efter en, och många är ju sjukt nöjd med dom så.
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Har kollat en del på lynx re (har ju knappt varit snö här i sundsvall så inte hunnit prova phazern..)
HAr sett att vissa lynx re -07 på blocket bara har ett boggihjul längst bak i boggin medans vissa har 2 (alla 08 har 2..*). Jag trodde att alla -07:eek:r hade ny boggie?? nån som har koll på detta?