Drevning Summit 154?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Jag misstror dig inte Stenmanracing, men kan inte bortse ifrån alla foruminlägg där jag läser om övervarv och att måsta köra på klicker 1. Det kan inte vara meningen.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ni ska absolut inte klaga på BRPs variatorsetup då den håller ne väldigt hög klass!! Det enda som behövs göras på en summit är att vikta alt klicka om den 1 hack. då har ni en maskin som går hur fint som helst!
Möjligtvis går den rätt fint. Men remmarna håller ju inte för riktig teknisk skogsåkning!

Och, ja maskinen har varit in till Åf för koll...
Svaret man fick var att jag inte monterat snöfilter i fronten...
Öhh, jag har köpt en Summit, men kan inte köra i lössnö utan att extrautrusta den, ska man tolka det så?

Ang, nerdrevningen.
Är också helt inne på att man drevar efter önskad toppfart, vilket då blir lågt med en lössnöare som ska användas mellan träden.
Men jag kan förstå att det kan vara lättare att få maskin att accelerera bättre med lite högre drevning.

Har också fått för mig att TRA:n inte gilla att ligga på höga utväxlingar.
Kör du då i en given hastighet så kommer du ligga på lägre utväxling i variatorerna om du har en högre drevning.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag vill bara säga att jag inte vet om något blir bättre av att dreva upp så gillar verkligen att diskussionen tagit fart =)
Men känns som en "lagom" drevning med rätt variator grejjer måste vara en bra lösning istället för tok lågt drevade bara för att dölja en variatorsetup som inte ricktigt fungerar.

Originalvariator setupen fungerar över lag bra men är nog mer en "lapp" variator setup. Så den är lätt att smyga sej mellan träden och leta efter renar men finns inget klipp i den.
Tycker det blev mycket lättare med en lite mer aggressiv setup så den svarar direkt på gasen så man mer kan styra med gasen om man ska upp eller ner när man ligger på skrå.

Och att ski-doo känns starka är inte vad man hör i folks munnar. Ännda man hör är att en 800 e-tec är lika rapp som en 550F och lite sanning ligger det i dom orden. För original är den väldigt mjuk och fin men inte lika "rolig" som den blev med andra variator grejjer.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Håller med brygg, med superlåga drevningar går det väldigt fort genom registret och tran har ju faktiskt lite problem att trycka fast remmen vid 1:1 till skillnad från flyweight style variatorer, tran tar ju riktigt bra i början så varför inte utnyttja det?
Kolla några sidor tillbaka i "problem 800 etec" tråden på Mulles räkneexempel!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hjälpte en kompis med en summit 146" 2013 i sommras och den hadde också 21/49 och vad jag vet har båda exakt samma saker i varitorerna.
Så lite skummt en 146 och 154 har samma drevning och variatorbestyckning eller?

Eller har dom tänkt till eftersom det var så stora bekymmer med övervarvningar förra året så dom kanske gått upp lite i drevning på modellerna tills i år?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Sv: Re: Drevning Summit 154?

Håller med brygg, med superlåga drevningar går det väldigt fort genom registret och tran har ju faktiskt lite problem att trycka fast remmen vid 1:1 till skillnad från flyweight style variatorer, tran tar ju riktigt bra i början så varför inte utnyttja det?
Kolla några sidor tillbaka i "problem 800 etec" tråden på Mulles räkneexempel!
Vet di vilken sida det var på? Den tråden börjar bli lång

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
21/49 är ju en bra drevning. 2.33 i ratio, tror 13 poo pro har ännu högre drevning orginal. Så nå lägre än 21/49 skulle jag inte vilja ha på en summit då tra:n har svårt med remtryck när remmen ligger högt i primären.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej, men då är vi ju rätt överens om att superlåg drevning inte är rätt väg att gå då variatorerna då får gå med väldigt hög utväxling

Ska fixa lite med min maskin framöver, ska då kolla vilken utväxling som sitter i 13-maskin.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Min 146 xm med Diablokitet funkar bäst med 22/49. Satte i 23/49 i våras å det funkade bra för pulka å friåkning i fjälls på hård vårsnö. Men var för högt när det blev blötare och tyngre. Matar på bra som fasen, men tappar lite klipp. Kommer köra 22/49 i år.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hjälpte en kompis med en summit 146" 2013 i sommras och den hadde också 21/49 och vad jag vet har båda exakt samma saker i varitorerna.
Så lite skummt en 146 och 154 har samma drevning och variatorbestyckning eller?

Eller har dom tänkt till eftersom det var så stora bekymmer med övervarvningar förra året så dom kanske gått upp lite i drevning på modellerna tills i år?
Är ju forfarande ett problem, får man lägre varvtal om man går upp ett kugg på lilla 22/49 alltså som Morris gjort ?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det går lite tyngre så ja du kan få lite lägre varv. Men tror det påverkar mer ju mer variatorerna växlar ut.
Men ingen större skilnad. Jag testade gå från 21/45 till 23/45 och sjunk max 100rpm
Men kan säker hjälpa en del mot övervarv problemen