Drevning Pro XR 800

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
Hejsan hadde tänkt att jag skulle dreva ner skotern min men vet inte vad som är lagomt.
Så tänkte att ni kunde ge mig några bra tips och råd.

Det är en pro xr 800 som är lite trimmad och drevningen på den är nu orginal dvs 25 40.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
22 alt. 23 på lilla drevet borde inte vara några problem, vet dock inte vad du bör ha för längd på kedjan då, men det kanske någon annan här vet? Annars vet ÅF garanterat vad du ska ha.

22 kuggar och 10 kuggars drivhjul ger teoretisk toppfart på 165 km/h vid 7800 rpm
23 kuggar ger 172 km/h.

Skulle själv valt 22 kugg
 

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
Tror det räcker med 23 kugg! Annars inte mindre än 22 för då kan det bli för stor påfrestning på kuggarna!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Måste man fippla med variatorerna igen om man drevar om?
Oftast inte

Tror det räcker med 23 kugg! Annars inte mindre än 22 för då kan det bli för stor påfrestning på kuggarna!
För stor påfrestning? Talar du av egen erfarenhet eller? Har väääldigt svårt att tro att dreven går sönder utav en 3 kuggs nerdrevning. Finns många maskiner som är mycket motorstarkare, fast med mycket lägre drevning.
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
Tack för svaren! Men är det ingen här som äger eller har ägt en likadan skoter som ni har drevat ner?:confused:
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
Haha. min närmsta åf är motorhuset i östersund och man kan ju inte säga att dom är dom mest hjälpsamma här i landet:eek:

Jag har varit dit flera gånger och dom flesta där är ju inte så trevliga, Men ialla fall så var jag där i tisdags och kollade upp vad det kostade och vad dom tyckte. Men min skoter är portad, singel rör, variatorkitt, v force 3 och 44mm matta ca 160hk. Så dom frågade om jag verkligen hade testkört skotern precis som om att jag behövde fan inte någe värre drag i min skoter. Men jag har kört säkert 30mil och visst den går jäkligt bra men jag behöver inte toppfarten utan bara ett jäkligt bra acc. och till sist rekomderade dom mig att dreva ner till 23. men jag skulle hälst dreva ner ett kugg till och därför frågar jag er;)
 

smiler

Aktiv medlem
3 dec 2007
78
0
6
Sundsvall
Har själv fått tippset 24/41 men ja har inte änns kollat va ja har... gör typ 190 så den lär ju inte va nerdrevad haha... har liknade setup som dej.
Har nyss köpt, så den e knappt körd av mej än...
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
Har själv fått tippset 24/41 men ja har inte änns kollat va ja har... gör typ 190 så den lär ju inte va nerdrevad haha... har liknade setup som dej.
Har nyss köpt, så den e knappt körd av mej än...

Okej men om man ska byta det stora drevet också så kostar ju det en MASSA extra DOLLARS eftersom dom går inte att köpa pirat utan bara polaris egna.
Föresten vad är gjort med din skoter då?
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
har beställt 23-42 till min pro x, kan skicka ett pm till dig då jag har monterat och testkört...:)
 

BaGGeN

Aktiv medlem
17 feb 2006
94
0
6
34
Edsåsen
har beställt 23-42 till min pro x, kan skicka ett pm till dig då jag har monterat och testkört...:)

Okej, Det vore kanon det:) Men varför köpte du det stora drevet nytt? det är väll så jäkla dyrt:(
Men är skotern original i övrigt lr?
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Okej, Det vore kanon det:) Men varför köpte du det stora drevet nytt? det är väll så jäkla dyrt:(
Men är skotern original i övrigt lr?
Jag köper båda dreven, hade först tänkt att bara byta de övre, men med för brant vinkel på kedjan så ville jag korta av den, men ingen verkstad utför det p.g.a dom kan inte lämna garanti på att det håller. Så jag beställde båda dreven för att slippa köpa en dyr ny kortare kedja, det blir hursomhelst billigare...
 

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
Har själv fått tippset 24/41 men ja har inte änns kollat va ja har... gör typ 190 så den lär ju inte va nerdrevad haha... har liknade setup som dej.
Har nyss köpt, så den e knappt körd av mej än...
har samma lika fast min gör 120 haha måste ta å titta hur mycke dom drevat på min haha
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag har derevat ner 2 kugg på min och den funkar fint..
Men skulle varit ännu bättre att dreva ner den 3kugg =)
 

johan_023

Medlem
2 mar 2008
34
0
1
falun
Jag har en Pro x2 800 med V-kit, drevning är 22/40 men har valt att gå upp till 24/40, Du har fortfarnade orken i en 800 så den ska inte behöva vara så mkt nerdrevad..