Drevning osv Ranger mountain!

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
Hej!

Jag har precis köpt en Ranger Mountain -2003
Den går väldigt fint förutom att den inte känns så där kanon rapp som den borde göra. Men fort verkar den gå så jag funderar på att dreva ner den. Så jag vill bara höra om någon gjort det och hur mycket ni drevade ner. Kedjan måste väl bytas antar jag? Kör bara lössnö i stort sett så jag är inte i behov av att den går fortare än 90-100 :)
Variatorerna är fräscha, men drevar men ner så blir det väl automatiskt lite variator pulning antar jag? :hmmmm:

Mycket tacksam för svar!
 

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Har själv en -04 som jag drevat ner 4 kugg. Kedjan måste kortas med 2 länkar tror jag det var. Vet inte riktigt för jag bytte kedjan också. Det räcker med att du ställer ner primären så den inte övervarvar. Den gör enligt mätaren minst 120 knyck. Kör aldrig speciellt fort så jag vet inte riktigt vad den toppar men tillräckligt för mig. Blev riktigt rapp och betydligt roligare att köra. Vid tillfälle så blir det väl lite test med andra fjädrar för att se om det går få den ytterligare lite roligare.
 

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
Tack för alla svar!

Ang. sekundären, kan man spänna fjädern i dom? Det är EL back förövrigt.
Jag kollade idag vad det sitter i och det är 23-43, alltså original.
Så det blir nerdrevning, det är bara fråga om hur mycket?:hmmmm:

Ha det!
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Ett drev kostar väl inte så mycket? Så du kan ju köpa hem ett 21 kuggs drev och testa 21-43 =)

Det bästa är ju att testa sig fram tills man har hittat en inställning som passar dina behov :)
 

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Ta mer än 2 kugg. Dom går fruktansvärt fort original och det blir en grym skillnad om du drevar ner 4 kugg. Jag har 19-43 i min. Körde för någon helg sen i mellan 40-80 cm nysnö och nerdrevningen gjorde en grym skillnad mot tidigare. Ett mycket bättre arbetsregister. Du kör ju mest lössnö så jag rekommederar stark 4 kuggs nerdrevning
 

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
Tack åter igen för snabba svar!
Tänker beställa drev ikväll.
Men då ska jag nog pröva det du kör på MacOsX! Jag kör mest lössnö och det blir ju ibland någon mil på led för att ta sig till lössnön ibland!
Och jag vågar inte korta kedjan själv, visste inte ens att man kunde göra det :stupid: Så det blir väl att bränna lite pengar nu då!

Tack tack
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Drevning Ranger Mountain 800 ( 2003 - 2004 ).

När man bara drevar ner 2 kugg så brukar man inte behöva köpa ny kedja !
*Se nedan.

Jag kollade idag vad det sitter i och det är 23-43,
alltså original !
Så det blir nerdrevning, det är bara fråga om hur mycket ? :hmmmm:

Det beror på vilken drevning och kedja som nu sitter monterad i ditt kedjehus !

Du måste öppna och kolla.

- - - - - - - - - - - - - - - -


Det Ski-Doo "ZX" / LYNX "EVO" chassi som du har,
använder sig av 43 kuggs nedre drev original.
Följande kedje längder gäller vid de möjliga kombinationerna på det chassit :

* 43 / 19 = 72 länkar
* 43 / 20 = 74
* 43 / 21 = 74
* 43 / 22 = 74
* 43 / 23 = 74
* 43 / 24 = 74
* 43 / 25 = 76
* 43 / 26 = 76
* 43 / 27 = 76


.