Dreva om summiten

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Först och främst, passar drev från en rev på min -01 ?
En bekant hade lite drev som jag kunde få, tror dom har suttit i en rev, därför frågan.
Hur mycket borde jag gå ner ? Hur mycket KAN jag gå ner ?
Hur beter sig skotern efter nerdrevning ? Ändrat tillslagsvarv, övervarv ?

Även ifall dreven inte passar så svara gärna på frågorna ändå, så får jag väl köpa ett drev.

Kankse dumma frågor enligt dom flesta men jag har aldrig hållit på med drev och utväxling förut, knappt skruvat skoter överhuvudtaget faktiskt.

MVH
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Dreven passar perfekt på din maskin :)

Ge mig vad du har NU för drevning så räknar jag ut vad som kommer passa perfekt på DIN skoter! =)

/F
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Efter lite forskande själv så har din skoter drevningen: 21/43, 9 kuggars drivaxel och en 74 länkars kedja! (Teoretisk toppfart : 161kmh och 2.04 i utväxlning)

Okej, då säger vi såhär

Du kan gå ner till 19 med samma kedja nu, så du får 19/43, då kommer skotern ha 2.26 i utväxlning o de är nog i lägsta laget o de skulle jag inte rekommendera för då kommer dina variatorer att växla galet.. den kommer få en teoretisk toppfart på 146 kmh

Om du byter till 20/43 så kommer de bli mkt roligare :D

Då kommer du få en utväxlning 2.15 (Grymt bra pga remmen ligger fint i sekundären när den växlar), Teoretisk toppfart blir 154 kmh. Du kommer slippa korta kedjan osv.

På ett kugg kommer nog inte varvtalet ändras på toppen men du kan få liiiiiiite högre inslagsvarv, men de kommer bli värt med dom feta wheelisarna du kommer dra :D

Du ska ha ett drev som är 13 brett!

/F
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tack för svaret.
Hmm tänka sig att en kugg gör sån skillnad, tycker var och varannan skoter verkar vara nerdrevad 2 kugg.
Men ska se vad han har för drev, har han både 19 och 20 så kanske jag provar båda. Jag tror på det du säger men är ju alltid kul och testa och bilda sig en egen uppfattning :)
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Det här hamnade lite på is nu då han hade en mxz, som ju är högre drevad orginal, så dom minsta dreven han hade var dom jag har nu. Så får ta och beställa men det blir lite senare.