Då var det äntligen klart.. :bigsmile:
Å visst blir det skillnad men inget stort underverk, dock för den pengen det kostar och hur lätt det är (när man fått tag i rätt grejer...) så tycker jag det är värt det.
Originaldrevet (lilla) kostar 500:- hos ÅF Umeå men hittade mitt nytt original för 200 + frakt å efterkrav. tot. 339:-
Köpte dock en beg kedja, 72-länk för 150:- men hittat en ny. 1000:- hos ÅF men hittat ny original för halva priset.
Så till det som strulat då...
Själv hade jag ingen aning och ÅF frågade aldrig om backväxel när jag ville ha nytt drev.
-Summit 800 MED backväxel = 44 - 21 drevning org. 74-länk kedja
-Summit 800 UTAN backväxel = 43 - 21 drevning org. 74-länk kedja
Ska man dreva så blir det som nedan:
-MED back --> 44 - 18 och 72-länk kedja
-UTAN back --> 43 - 19 och 72-länk kedja
Vissa påstår att 74-länk funkar med drevning men mitt första försök som råkade bli 44 - 19 så var 74 alldeles för lång.
Så antingen kortar man kedjan själv eller kollar beg, finns många för 150:-
600-motorerna verkar ha 72-länk original då dom har drevning 43 - 19 original.
Detta gäller alltså min Summit 800x -01 så kolla sprängskisser i den klistrade tråden och jämför, dock hittar jag ingen sprängskiss på kedjehus med backväxel där.
Har jag missat ngt så skriv i tråden så ska jag se om jag kan lägga till ngt.
EDIT: Svar på frågan i mitt tidigare inlägg fick jag från meken hos ÅF, man spänner kedjan för hand tills det tar stopp, då skruvar man utåt igen tills hålet till sprinten hamnar rätt. Å nej, den är inte fjädrande, men den känns så tills man dragit åt den.