Dreva ner Summit -01 hjälp

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Nu äntligen närmar det sig ett slut på denna tråd... :eyebrows:

Pratat med en gammal reservdelschef från dåvarande Bombardier som meddelat att om man har backväxel (iaf mekanisk) så är det 44 original nere, annars 43.

Så på dessa med back är enda alternativet till drevning 44 - 18.

Så nu är 18t beställt.

har ett nytt 19t original över om ngn är sugen att dreva ner sin UTAN backväxel

skoter800

Ny medlem
21 jan 2013
2
0
1
Hoppas allt går bra med drevningen! Mitt "bonus barn" vill dreva ner våran summit oxå så du kan väll skriva lite om hur det blev och om du märker någon skillnad i ax mm :)

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Nu är alla delar hemma, så ihopmontering blir så fort barnet sover

Men jag behöver lite hjälp först...

1. Hur mkt ska man spänna kedjan?

2. Visst är spännaren fjäderbelastad så den kan fjädra ut lite när man kör?

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Då var det äntligen klart.. :bigsmile:

Å visst blir det skillnad men inget stort underverk, dock för den pengen det kostar och hur lätt det är (när man fått tag i rätt grejer...) så tycker jag det är värt det.

Originaldrevet (lilla) kostar 500:- hos ÅF Umeå men hittade mitt nytt original för 200 + frakt å efterkrav. tot. 339:-
Köpte dock en beg kedja, 72-länk för 150:- men hittat en ny. 1000:- hos ÅF men hittat ny original för halva priset.

Så till det som strulat då...

Själv hade jag ingen aning och ÅF frågade aldrig om backväxel när jag ville ha nytt drev.
-Summit 800 MED backväxel = 44 - 21 drevning org. 74-länk kedja
-Summit 800 UTAN backväxel = 43 - 21 drevning org. 74-länk kedja

Ska man dreva så blir det som nedan:
-MED back --> 44 - 18 och 72-länk kedja
-UTAN back --> 43 - 19 och 72-länk kedja

Vissa påstår att 74-länk funkar med drevning men mitt första försök som råkade bli 44 - 19 så var 74 alldeles för lång.
Så antingen kortar man kedjan själv eller kollar beg, finns många för 150:-

600-motorerna verkar ha 72-länk original då dom har drevning 43 - 19 original.

Detta gäller alltså min Summit 800x -01 så kolla sprängskisser i den klistrade tråden och jämför, dock hittar jag ingen sprängskiss på kedjehus med backväxel där.

Har jag missat ngt så skriv i tråden så ska jag se om jag kan lägga till ngt.

EDIT: Svar på frågan i mitt tidigare inlägg fick jag från meken hos ÅF, man spänner kedjan för hand tills det tar stopp, då skruvar man utåt igen tills hålet till sprinten hamnar rätt. Å nej, den är inte fjädrande, men den känns så tills man dragit åt den.