Dreva ner min Xlt sp -95:a?

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
Nu är det dags för en ny vinter:beer: :D
Jag funderar på att dreva ner min xlt, men jag skulle vilja ha lite tips runt i kring det..
Vad är det för orginaldrevning och hur mycket rekomenderar ni att man drevar ner den? 2 kugg?
Är det det lilla drevet eller det stora drevet man byter?

Tack på förhand :D
 

skotergalningen

Aktiv medlem
4 nov 2008
84
0
6
Lugnvik
om jag inte har helt fel så är din orginal drevning 21/39. det räcker gott o väl om du drevar ner den 2 kugg. skulle nog byta ut det lilla drevet jag iaf. men det spelar inte så stor roll egentligen. sen kanske du får byta ut kedjan oxå, fast det märker du ju.
 

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
okej:) ja, det blir nog så.. men vart ska man beställa ifrån?.. jag får för mig att det är svindyrt om man far på motorpro här i umeå.. :hmmmm2:
Är Rinab ett bra alternativ?
 
R

Robin

skulle nog byta ut det lilla drevet jag iaf. men det spelar inte så stor roll egentligen.
Väldigt givande svar du ger..

För det första så bidrar en nerdrevning av det "stora drevet" till en högre utväxling.

Ex:

21/39=0,538
19/39=0,487
21/37=0.567

För det andra. 2 kugg är det du max bör dreva ner på en XLT inte pga att kedjan direkt blir för lång men pga att du måste skruva in kedjespännaren så mkt att kedjan får en alldells för bant vinkel och nöter onödigt mkt, därav behöver du korta ner kedjan om du ska dreva ner mer än så.

Passa samtidigt på att vikta upp primärvariatorn 2-3g per vikt. Dock inte helt nödvändigt vid sådan liten nerdrevning.

Närmaste Duells Åf kan ta fram ett mindre drev åt dig.
 

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
Okej :D så du tror att om jag bara byter det mindre drevet till 19 kugg borde allt funka bra? eller måste jag korta kedjan även fast jag bara drevar ner två kugg?
 
R

Robin

Okej :D så du tror att om jag bara byter det mindre drevet till 19 kugg borde allt funka bra? eller måste jag korta kedjan även fast jag bara drevar ner två kugg?
Nej men jag vill påstå att 2kugg är MAX utan att korta ner kedjan. redan då är det ganska brant vinkel på kedjan men det är acceptabelt.
 

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
jag snackade nyss med min granne som är en gammal xlt-ägare... han tror att det är inte är någon vits att dreva ner min xlt.. asså att starten kommer inte att förbättras...

vad tror ni??
 
R

Robin

jag snackade nyss med min granne som är en gammal xlt-ägare... han tror att det är inte är någon vits att dreva ner min xlt.. asså att starten kommer inte att förbättras...

vad tror ni??
Skillnad gör det men den är inte enorm.
XLT/XCR är grymt slöa i starten.

Tycker att du helt klart ska dreva ner 2kugg samt satsa på att vikta upp primären 2g på vardera vikt samt försöka hitta vikter med startgropar.
 
R

Robin

Med startgropar får du ett högre tillslagsvarv. Vikta upp den för att den inte ska övervarva.
 
R

Robin

Tyvärr inte, jag fick tag på mina från revelj racing när man ägde en sådan maskin. Dock en XCR men det är likvärdig motor dock med annan portning.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej! Om du har 66 pitch kedja så kan du ha dem här kombinationerna.

23/37, 22/37, 22/38, 21/38, 21/39, 20/38, 19/39, 19/40, 19/41, 18/40,

18/41,17/41, 17,42. Orkar inte skriva ner vad det blir för utväxlingar med det är lätt att räkna ut, dela det stora med det lilla:)

Hoppas att det är till någon hjälp:hello:

Mvh/
Bola..........
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
testa 19/40=2.10 borde ge mer drag men samtidigt borde du nog vikta pa den lite grann, ev en fjader med hogre starttryck men med samma sluttryck som du har nu.
(har du fargen sa har jag specen pa den om det ar pol orig)
Har americano t-bord :hmmmm:saknar prickarna, ar pa jobbet nu
mvh/
Bola...........
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
tack för svaren!
jag tror att jag har en guldig/gulgrön fjäder..

:hmmmm2:Hittar inte en sådan fjäder du måste vara mer exakt än så
typ Silver/Gold, Blue/Gold, Almond/Gold :hello:

Mvh/
Bola.......................