Dreva ner med drivhjulen

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Jag ska montera nonslip på min REV och byta delning till 2,86"

Jag tror att det sitter 10 kuggars drivhjul idag och det blir 8 kuggar på de nya nonslip hjulen.
Det blir ju en minskning med 20% samtidigt gör den större delningen från 2,52" till 2,86" en viss uppdrevning?

Hur mycket motsvarar de mindre drivhjulen om man jämför med en klassisk nerdervning med 2 kuggar på lilla dervet?
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Japp, det blir en ny drivaxel med drivhjul med 2,86" delning. Det går ju att bara byta hjulen men jag kom över en hel drivaxel.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Visst har du tänkt på att då måste du byta matta också? Mattan har ju en viss delning också.. sätter du 2.52 på en matta som är 2.86 då går ju inte kuggarna ner i mattans delning = okörbart då mattan kuggar HELA tiden
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nerdrevningen blir knappt 10%.
Omkrets 2.52 axeln = 2.52x10x25.4 = 640mm
Omkrets 2.86= 2.86x8x25.4 = 581
Man kommer alltså 59mm kortare sträcka per drivaxelvarv.

Det är bara storleken(diametern) på drivhjulen som spelar roll. Inte hur många kuggar det är...

Edit. Pezon hann före...
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Japp, ungefär vad jag misstänkte i mitt första inlägg. Är det någon som vet vad en nerdervning med två kuggar på lilla dervet gör i procent?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det beror på vad du har för drev, skriv det så visar vi hur du räknar ut det.
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Jag vet inte vad som sitter där idag men förmodligen det som är original på en REV 500 SS -06.
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Jag väcker liv i denna tråd igen eftersom jag nu fått lite mil med den nya drevningen och en 44mm matta.

Jag är väldigt nöjd med mattan och drevningen men det finns en sak som jag stör mig på. Vid låg led fart och jämn gas växlar skoter ner efter ett par sekunder vilket ger mer varv och i slutändan en fartökning. Om man då släpper på gasen lite och försöker hitta "rätt" fart igen så sker samma sak. Det finns liksom en hastighet som inte går att konstant.

Måste man justera variatorn efter en nerdrevning och mattbyte eller ska jag helt enkelt se till att renovera primärvariatior?
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Okey, man kanske får acceptera att det kan bli så.

Jag kom över en ny helix, 52-46. Hur kommer den att fungera med orginalfjädern? Orginalhelixen är rak 44. Vad rekommenderas annars för fjäder till en 52-46 helix och min maskin?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag ska montera nonslip på min REV och byta delning till 2,86"

Jag tror att det sitter 10 kuggars drivhjul idag och det blir 8 kuggar på de nya nonslip hjulen.
Det blir ju en minskning med 20% samtidigt gör den större delningen från 2,52" till 2,86" en viss uppdrevning?

Hur mycket motsvarar de mindre drivhjulen om man jämför med en klassisk nerdervning med 2 kuggar på lilla dervet?
Ca 15-16km/h lägre utväxling. 2,52 med 9 tänder är ganska nära 2,86 med 8, mindre än 1%.

2 kugg nere(stora) blir + /- 9 km/h( delvis 1 kugg nere +/- 4.5km/h), 1 kugg övre(lilla) +/- 7 km/h ganska exakt dess utom.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Okey, man kanske får acceptera att det kan bli så.

Jag kom över en ny helix, 52-46. Hur kommer den att fungera med orginalfjädern? Orginalhelixen är rak 44. Vad rekommenderas annars för fjäder till en 52-46 helix och min maskin?
Vad har du för maskin?

ski-doo org fjädrar för skotrar med HPV 27 alt QRS sekundär är : (De vanligaste) svart 157-300, grön 180-300, lilia/lila 230-300(qrs) eller en hel lila fjäder som heter 225-300, sitter i hpv27 sekundären. Fjädrar som har en liten pinne i ena enden kommer från HPV27 an. QRS fjädrarna går även till HPV 27. Jag har andra fjädrar på hyllan med start tryck från: 165-250 och hårdare slut tryck med: 320, 335 och 345.

Man kommer väldigt lång med att labba med olika fjädrar i stället för Helix, en 1/3 av priset. Inte sagt att det är dåligt att byta helix, de måste man i bland.

070-34 778 34
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Det är en REV 500 SS -06 Sekundären är en sån här:



Anledningen till att jag tänkte byta helix är att den som sitter där har en tendens till en spricka i spåret för kilen mot axeln. Jag har för mig att fjädern är helsvart och har en pinne i ena ändan mot helixen.
Jag har som sagt kommit över en helix som är 52-46. Hur stor skillnad gör det jämfört med en rak 44? Måste jag byta fjäder också?
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Det är en REV 500 SS -06 Sekundären är en sån här:



Anledningen till att jag tänkte byta helix är att den som sitter där har en tendens till en spricka i spåret för kilen mot axeln. Jag har för mig att fjädern är helsvart och har en pinne i ena ändan mot helixen.
Jag har som sagt kommit över en helix som är 52-46. Hur stor skillnad gör det jämfört med en rak 44? Måste jag byta fjäder också?
Du har en gammal hederlig formula sekundär. Den har en förspännings fjäder. Fjäder byte brukar ej vara nödvändigt på dessa, om det är en begie fjäder eller om den har gått 1000mil. Förspänn fjädern till 9kg, prova med c6. Standard är nog, eller var 7,5kg.
 

aneben

Aktiv medlem
7 feb 2010
78
1
6
Nej, det är ingen förspänning. Det ligger en bricka längst ner i skivan under fjädern och fjädern har ingen pinne på sidan ner mot skivan.
Jag antar att man modifierade en gammal konstruktion när man införde RER back.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nej, det är ingen förspänning. Det ligger en bricka längst ner i skivan under fjädern och fjädern har ingen pinne på sidan ner mot skivan.
Jag antar att man modifierade en gammal konstruktion när man införde RER back.
Kan nog vara så.