Dreva ner Fusion 900

zoider

Ny medlem
5 feb 2013
4
0
1
Piteå
Hej !

Jag skulle vilja ha hjälp och åsikter angående drevning på fusion 900-06..
Jag har nu original drev 25/37 (76 länkad kedja) men vill dreva ner den då jag monterat 44mm matta på den och den smäller remmar.. 6 stycken på mindre än 100 mil :Cry:

Med drevningen jag har nu så kommer den upp i 190 km/h och det är ju ytterst sällan man kör så fort :heh: Och jag upplever att det går tungt för motorn i lössnö och att den slirar varpå den smäller remmar ? :unsure:

Så jag undrar ifall jag ska dreva ner den till 22/39 (600 switchback) eller 20/41 (rmk 900) :eyebrows: Jag har kollat polaris sprängskisser och båda drevningarna har 76 länkad kedja och samma kedjehus osv..

Det jag undrar över är ifall det fortfarande kommer gå tungt i lössnö med 22/39 drevning och ifall skotern kommer gå väldigt sakta med 20/41 drevning :wondering: För jag vill kunna mysa på efter leden i ca 70-90 utan att motorn ska varva onödigt mycket :amuse: Men samtidigt vill jag kunna burka i lössnö många minuter i stöten :eyebrows:

Har även monterat ett heel clickers v-kit och ändrat inslagsvarvet från 3k - 4k och monterat hårdare fjäder :eyebrows: Remmen blir inte varm lika fort i lössnö nu fast jag kan ändå inte leka i lössnö många minuter innan remmen blir riktigt varm (1-2 minuter) sen brukar jag öppna huven och känna på remmen och då är den såpass varm att man inte kan hålla på den :eek:hwell:
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Slirar remmen? Kolla om det är svart på variator skivan.
Skulle helt klart välja rmk drevningen, för den kommer ändå att gå nog fort efter leden:)
 

zoider

Ny medlem
5 feb 2013
4
0
1
Piteå
Jo har putsat bort gummi från variatorn x antal gånger.. Funderar även på att förlänga den till 155/163 från 121 i sommar med 51 / 63mm matta och då kan det ju vara bra med rmk drev ;) Vad kan jag räkna med för toppfart med rmk drevningen ? :)
 

Boss302

Aktiv medlem
3 jan 2013
62
0
6
För att få fram utväxlingen så delar du bakre/nedre antalet tänder med främre/övre antalet tänder.


Nu 1:1.48
Rmk drevning 1:2.05

Nu får lilla drevet alltså snurra ett och ett halvt varv för att snurra drivaxeln ett varv.
Med rmk drevningen så får variatoraxeln göra 2 varv för samma sträcka.