drar in vatten funderingar

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
tjena! undrar bara vilka tendenser man kan märka på motorn då den drar in vatten. då menar jag inte tex. "motorn för sämre smörjning."

utan mer hur jag kan kolla upp det elle rhur jag ska förklara. ex.

vill veta vilken färg stiften får ? blöta och svarta?
vitrök vet jag om osv. men har ni mer saker som jag kan kolla för att ta reda på ifall att det skulle vara så att den tar in vatten.

funderar bara kring frågan, satt ihop min skoter nu förra veckan å har kört typ 2 mil och har gått ner kanske 2 cm under sträcket där vattnet bör vara då den är kall.

kan ju hända att jag bara måste lufta den lite mer eller att den bara har tryckt ut vattnet ur slangen då den blivit för full.

motorn är en liberty 440 -06

mvh

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
tjena! undrar bara vilka tendenser man kan märka på motorn då den drar in vatten. då menar jag inte tex. "motorn för sämre smörjning."

utan mer hur jag kan kolla upp det elle rhur jag ska förklara. ex.

vill veta vilken färg stiften får ? blöta och svarta?
vitrök vet jag om osv. men har ni mer saker som jag kan kolla för att ta reda på ifall att det skulle vara så att den tar in vatten.

funderar bara kring frågan, satt ihop min skoter nu förra veckan å har kört typ 2 mil och har gått ner kanske 2 cm under sträcket där vattnet bör vara då den är kall.

kan ju hända att jag bara måste lufta den lite mer eller att den bara har tryckt ut vattnet ur slangen då den blivit för full.

motorn är en liberty 440 -06

mvh
Jag kommer ihåg att våran gamla Mach 1 läckte vatten.. då luktade avgaserna mera sött än dom ska... ja man kände skillnaden iaf "före/efter" hehe

/F

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du märker garranterat..motorn ändrar karaktär så att säga:) lär gå som en påse skit:) plus att den bör ryka mkt hela tiden då den förbränner och de blir förångat vatten... kör lite till så sser du.. ställ skotern i uppförsbacke och puttra lite så luftar den bakarslet.. brukar fastna luft i slangen där baki så du kan klämma lite på den oxå om du har den framme.. annars bara fara å köra lite

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
stiften blir blöta oxå...de blöta går ju å smaka på..kanske inte så trevligt.men dutta fingret emot och sätt på tungan (SPOTTA UT OCH SKÖLJ MUNNEN) denna metod är inte att rekommendera.men förbannat lätt=)..de smakar sött...

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
stiften blir blöta oxå...de blöta går ju å smaka på..kanske inte så trevligt.men dutta fingret emot och sätt på tungan (SPOTTA UT OCH SKÖLJ MUNNEN) denna metod är inte att rekommendera.men förbannat lätt=)..de smakar sött...

Finns ett mkt bättre sätt. Stiftet får vita prickar på sig.. ta ur stiftet och om det är blött så elda på det med en tändare, spottar det och fräser så har du vatten och glykol på det. :)

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
jag har samma fel nu,

min bakpuffar och går dåligt, ingen blå rök utan vit är det,
har tage upp toppen men ska ut o skruva bort cyllarna och sen får man ser om man har skjute botten :(

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Vit rök/kass gång med avgaspuffar/söt avgaslukt/släcker stift/har du riktigt otur så skär maskinen. det är några av sakerna som du lär märka om skotern tar vatten.

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Det du kan göra för o kolla om de läcker i t.ex. topppackning är att trycka tryckluft in genom tändstiftshålet, samtidigt som du håller emot motorn, t.ex. hockeyklubba igenom variatorn. Om det bubblar i expansionskärlet då då vet du att motorn inte håller all komp.

Jag har varit med om att skotern inte gått dåligt, utan den har bara tryckt ut kompression i vätskesystemet så att man ständigt får luft i det, och kylarnivån pendlar hela tiden när man kör.