drar för mycke bensin!

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
hej, jag har ett problem, min nuvarande skoter drar fruktansvärt mycke bensin... den drar ca 4 L/milen!! de är ju på tok för mycket.. okej, de ska erkännas att jag kör rätt hårt, men ändå, de är en polaris xc500-99, ska en 500 dra så mycke bensin så fort man gasar lite???

 

Pelle

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Min erfarenhet säger att nått e fel!!!

Är den servad å kollad (förgasare/variatorn)???
 
M

mxz440

Trodde jag hade fel på min mxz 440 när den drog 4,8 L/mil första vintern jag hade den...Jag kör inte heller snällt...men det går att köra hårt fast ekonomiskt... Om du kör järnet och släpper gasen helt så blir det ett baksug och det flödar in bensin till vevhuset...när du sen trycker på gasen så pumpar du in ytterligare soppa i motorn och den drar genast extremt mkt... pröva att släppa efter på gasen sakta i inbromsningarna... kör samma skoter på runt 2,2 nu och då har jag inte skruvat nåt !!!

Hoppas det funkar...!!!
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Jag hoppas att du har observerat att det är milesmätare på den, många missar det och då blir siffrorna lite fel.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
[Uppdaterat: Senast editerat den 16-Jan-04 kl 11:05 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 16-Jan-04 kl 11:05 PM (CET)]Servad på märkesverkstad? Inkörningsmunstycken? Har själv haft samma problem (med annat märke). 500 ska ligga på 2-2.5 liter. Har 493 Rave och kör på drygt 2 liter vid "glad" körning.
 

micke n

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
som vanligt så är det till 99% säkerhet dina munstycken som är för stora. En xc500 från 99 ska inte behöva dra mer än runt 2l/milen.
 

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Hade problem med min XC SP 500 -00 den drog 4,8 liter/milen. Det visade sig att ägaren innan hade dragit åt mattan som fan, konstigt nog. Nu är mattan rätt inställd och mina variatorer renoverade men han drar ändå 3,3 liter/mil senas jag åkte.
Jag bänkade den även i höstas och fick förgasarna inställda.

Ska prova ditt tipps om att inte släppa helt på gasen och sen fullt igen, är faktiskt så jag kör.