Dragon 800 2010 Motorbyte

dOnut

Medlem
9 jan 2020
14
0
1
40
Luleå
Har en Dragon 800 IQ från 2010 som jag köpte för att tjuva startmotorn från, motorn hade havererat på den. Inget ovanligt med denna årgång och motorstorlek. Nu sitter jag och funderar om jag ska göra något av den eller montera ner den och sälja i delar. Skotern är superfräsch i övrigt, säljaren sa att den gått ca 400 mil, backdämparen servades precis för några tusen innan raset. Vad jag kan se på den är den absolut inte buskörd och tidigare ägare sa att det var någon äldre karl som ägt den. Kan mycket väl stämma då den hade elstart och dragkrok samt skicket.

Att repa den tidigare motorn kommer att gå på minst 10000:- då det är hål i motorblocket, har inte öppnat den men kan tänka mig att veven också är skadad utifrån placeringen på hålet i blocket. Också osäker på ifall det går att repa cylindern då det är kjolen som tryckts igenom blocket. Summa sumarum känns det som att detta blir för kostsamt då skotern i fungerande skicka kanske är värd strax över 20000:- (?)

Alternativet är ett motorbyte. Vad jag kan se är motorfästerna typ identiska från cfi modellerna från och med 2007 till 2010 iallafall, inte kollat nyare än så. Men hur är passformen i övrigt, är det bara att droppa in en 600 från tex 2007? Hade gärna satt i en 600 då de är mycket driftsäkrare och tanken var att kanske göra i ordning denna skoter till frun och hon behöver absolut inget mer än 600cc. Antar att konan är 30 mm på de äldre så får försöka hitta en ny variator samt att endel av elektroniken måste bytas, men de är ju lätt gjort. Har ingen lust att behöva modda allt för mycket i övrigt eftersom jag har annat som tar tid.

Andra förslag, något jag missat?