DPM Rotax 600

Marcus!

Medlem
26 dec 2019
7
0
1
37
Östersund
Okej men jobbar den ihop med en tempsensor också. För min skoter börjar strula när den blir varm, börjar blöddra och strula
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Okej men jobbar den ihop med en tempsensor också. För min skoter börjar strula när den blir varm, börjar blöddra och strula
Nej de är ett helt dött system med rör och slangar bara. På en maskin som gick väldigt dåligt hade en typ av kuse byggt bo inne i dmp förgreningsröret. Ta loss de röret och blås igenom det med tryckluft för säkerhets skull.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Nej de är ett helt dött system med rör och slangar bara.
Är du säker på det?
Finns nog både och.
På tex Rev 800 HO -05 sitter det en liten solenoid i DPM-röret.
Så ECM:en kan nog vara med och styra på nåt vis.
Men vilka parametrar den tar in vet jag inte.
Vet bara att om motorn går väldigt varm blir den som att bluddra.
Vet inte om den lägger på bränsle eller om den bara grejar med tändningen.

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Är du säker på det?
Finns nog både och.
På tex Rev 800 HO -05 sitter det en liten solenoid i DPM-röret.
Så ECM:en kan nog vara med och styra på nåt vis.
Men vilka parametrar den tar in vet jag inte.
Vet bara att om motorn går väldigt varm blir den som att bluddra.
Vet inte om den lägger på bränsle eller om den bara grejar med tändningen.

Oj den där vers av dmp har jag missat undra vilken årsmodell jag skruvade med då? De va en ski doo summit 600 ivf. Ja då kan säkert mer jäklas i dmp systemet.
 

Marcus!

Medlem
26 dec 2019
7
0
1
37
Östersund
Det sitter solenoid i detta med som är ihop kopplad med en tempgivare och sen in i mpem´en. Jag fattar mig inte på hur skotern kan gå bra från kall till ha kört ett tag sen tok kväva sig.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Den lilla erfarenhet jag har av detta är från den Rev 800 -05 som jag hade.
Detta system strulade på den.
Som jag förstod då så kan DPM justera ner bränslemängden genom att sänka trycket i flottörhuset.
Inte justera justera upp/feta på bränslemängd.
Därav sitter det större huvudmunstycke i maskiner med DPM. DPM justerar sen ner mängden bränsle till rätt nivå för stunden.
Om man kikar i länken jag bifogade tidigare, backar och letar på förgasare så ser man att det sitter 440 munstycke i en DPM maskin, i en utan DPM så sitter det 400.

Det skulle kunna vara så att DPM inte fungerar, då blir den att gå fett när den blivit varm.
Så länge den är kall så fungerar den, för då vill den ju ha extra soppa.

Hur är den att starta kall?
Startar den kall utan choke tex.?
Sådant tyder ju på att den går väldigt fett.
 

Marcus!

Medlem
26 dec 2019
7
0
1
37
Östersund
Jag ska ta lös solenoiden till att börja med och kolla så att den funkar. Det satt fel stift i den när jag köpte den dessutom jävligt grisiga så den har varit svår startad. Ska kika på hur den är att dra igång kall nu utan choke.

"Det skulle kunna vara så att DPM inte fungerar, då blir den att gå fett när den blivit varm.
Så länge den är kall så fungerar den, för då vill den ju ha extra soppa."

Ja det ska bli intressant att se om det kan vara det som ställer till det för mig.
Tack för bra info