DIY lättviktsdyna

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har under vinter provat bygga en egen dyna som var både högre och smalare än original. Den är mycket lättare än original vilket är inte heller en nackdel :rolleyes:. Ni ursäkta att det inte är så många bilder men det kanske ger lite bild som ger idéer.

Jag har såga till ett underrede från en originaldyna och sedan plastsvetsat det som ska ligga mot tanken. Jag byggde upp sedan med fogskum och slutligen kapade till en bit skumgummi som jag limmade fast med kontaktlim.

Nu är det kvar en massa slipning :(

baken, jag byggde ett stag som skulle hålla dynan på plats men det visade sig efter första turen att det inte räckte (framtill så skjuter jag fast den i det befintliga originalfästet)

Så här ser den ut idag, jag lämnade in den till min lokala skomakare som sydde ett helt nytt överdrag i kylbestämt "fake-skinn" material för 300:- :D han är guld värd!

Baken har jag inte orkat snygga till än, jag tänkte dölja in fästningarna för överdraget, jag köpte ett ledbakljus från biltema och jag hade slut krypslang så jag tog det jag hade i garaget och drog kablarna igenom en lätt blåaktig genomskinlig bensinslang :aetsch:

Jag är riktigt nöjd över körställningen och den har nu hållit 2-30 mil av elakt studsande och hoppande. Sen ska smådetaljer fixas men som sagt funktion före... :D

 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack så hemskt mycket för era kommentarer :D Den vart inte riktigt som jag har tänkt mig men är ändå ganska nöjd över resultatet och framförallt hur mycket skönare körställningen blev.
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Kan bara hålla med dom andra att det blev ett riktigt bra resultat, och att det är en av dom bästa hemma gjorda dynorna jag har sett, tummen upp!
Riktigt fin skoter i övrigt också.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
såg ju jädrans fint ut!
kanske man tar å testar nått sånt framöver berorende på skoter som jag köper då jag har en edgedyna till övers =)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar, jag bor på Norrböle än så länge :)

En till bild från sidan så man får lite perspektiv hur hög den vart.